Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Tävling på Nordhallands RK

Kategori:

I morse bar det av mot Vallda och årets första start med Vilja, Vi hade först fått starttid kl 8.08 i Prix st George men som tur var så kunde de flytta fram mig på en strykning, vet inte när jag skulle fått gå upp om jag skulle vara där den tiden. Nu hann jag iallafall fläta på morgonen och vi åkte med 7-färjan.
 
Vi kollade på några ekipage när vi kom dit och sen var det dags att ta ut Vilja och göra iordning henne.
 
På framridningen kändes hon direkt mycket fin, gjorde igår några extra hål i nosremmen och det blev genast mycket bättre, har haft lite problem på nya kandaret att hon har gapat.
 
Men idag kändes hon luftig och pigg, och uppe med bogarna, tyvärr höll inte det i sig på banan utan jag började som vanligt i för högt tempo, jag kände ju det igår när jag tränade programmet och ändå gör jag samma sak idag och istället för att lyfta bogarna så blir det forcerat och i skritten kändes det som hon skulle stanna, fick gå på henne med skänkeln och fick till ok skrittpiruetter och ökad skritt men samlade fick jag dåligt på.
 
Galoppen gick riktigt bra, hon behöver bli luftigare men alla rörelser sitter bra.
 
Jag red med hjälm idag och det funkade bra med håruppsättningen också och det är nog säkrast att göra det, även om Vilja numera är en ganska stadig häst så kan det ju ändå hända en del. Dessutom är det riktigt snyggt med hjälm, kanske ska göra som A-C föreslog och klistra på lite bling bling så jag passar till Viljas pannband. 
 
Fick 63,9% i Prix st George och blev 8:a. Nu har jag som plan att inte rida den klassen mer, utan koncentrera mig på Int 1 och uppåt, finns ju även 2 nya klasser att prova på i år Int A och B
 
 
 
Sen hem och fixa i stallet och Kenth kördu ut hösilage till lösdrift och in i ladan där vi packar säckarna.
 
Det går två balar i veckan på lösdriften men det är ju 4 högdräktiga ston, 3 st åringar och en 2 åring på lösdriften.
 
Sen red vi de andra två som skulle ridas, Jag red Credo hemma och han var som vanligt fin och jag fick känna på några riktigt fina ökningar, red igenom LA:3 det kändes ok.
 
Kenth åkte till ridhuset med Andromeda och det hade gått jättebra, hon börjar funka riktigt fint och halsen är inte lika hård längre, undrar om det kan bero på att hon får mer protein nu.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: