Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Projektet att bygga ridhus är äntligen i mål

Kategori:

Idag red jag för första gången i ridhuset. Det kändes helt underbart, ljust och fräsht.
 
Underlaget är inne men det krävs fortfarande en hel del jobb med underlaget. Det ska på salt och köra harvmattan för att få det slätt. Det är en del som ska fixas runt omkring och grusas upp.
 
Det har varit ett stort projekt att bygga ridhus och vi har gått på några stora nitar och blivit lurade på vägen,
det var tungt, men nu känns det skönt att det ändå blev så bra. 
 
Bygglov
Det startade nog långt tidigare egentligen, men 2013-08-16 togs första kontakten med byggnadskontoret för att ta reda på om man behövde bygglov eller inte, det är väldigt olika regler i olika kommuner och man tolkar lagarna olika, men jag fick beskedet efter att det hade varit uppe i byggnadsnämnden att jag behövde bygglov och då fick vi söka det och det var ju inte så lätt med allr som skulle in, ritningar som skulle göras och blanketter som skulle fyllas i. Bygglovet för ridhus i Lysekils kommun kostade ca 40 000 kr. 
 
För 2 år sen 2013-11-04 ritade Sofia den här bilden som jag skulle lämna in till byggnadsnämnden för bygglov och min första kontakt med byggnadsnämnden var 2013-08-16.
 
 
 
Så så lång tid har det tagit. Från planering till färdigt ridhus ca 2,5 år. 
 
 
Finansiering
Så måste man ju se till att man har tillräckligt med egna pengar eller andra finansiärer till bygget.
  • En del har vi finansierat med eget kapital.
  • Min bank sen många år SEB är fantastisk (eller en ovanligt bra bankkvinna) som har trott på projektet och fixat allt som behövs och lånat ut pengar till projektet. 
  • Jag har också sökt EU-stöd och hoppas att det blir ett ja på det.
 
Offerter ska tas fra från följande leverantörer;
  • Markberedning/Grävning
  • Hallbyggare
  • Grund
  • Underlag
  • Elektriker
  • Armatur
 
Men tro inte att det är lätt, man måste skriva exakta offertförfrågningar och granska och jämföra vad som finns med och inte finns med på offerterna, de är ju aldrig helt lika. 
 
Man måste vara noga med att specificera varenda sak man vill ha med från början, för när offerten är bekräftad så kostar det att lägga till saker.
 
Vi hade DS-hallen som leverantör och de var helt fantastiska, de gjorde både grunden och byggde hallen. Inga problem med något, de löste problemen även om de hade rekord i regn på en leråker som hade en vallgrav med vatten runt formen. Då åkte de och hyrde en pump och pumpade bort vattnet. De hade också 2 rejäla stormar i början på december när de höll på och montera de stora plåtarna. De bodde i en arbetarbarack och jobbade till sent på kvällarna och hela helgerna. Det gjorde att det bara tog 5 veckor från det grunden gjöts till att hallen var klar.
 
Jag har haft bra hjälp av våra lokala grävare och elektriker och fick en "strålande" belysning när jag äntligen fick kontakt med Ann-Christine Gulle på Solljus i Östersund genom bekanta i våra gamla hemtrakter och dessutom ryttare så hon förstod hur viktigt det var att det blev bra ljus, de gjorde en ljusplan och blev våra leverantörer för armaturen.
 
Underlaget är ju också en hel vetenskap, vi tog prov på en sand och skickade iväg på analys, sen köpte vi fiberremsor av Håkan Tifelt, från Holland som sedan blandades i en fin sand (som ska gå att krama ihop till en snöboll) och vi har lergjord i botten, duk, 0.8 grus hårt packat och sen underlaget på det.ca 10 cm.
 
Men sen hade vi en del leverantörer som vi fick avbryta samarbetet med, men det väljer jag att inte berätta om. Nu vill jag glädjas över det här och en annan dag ska jag ta tag i det som kvarstår.
 
Jag har iallafall lärt mig en hel del om bygglov, förhandlingar, offerter och att man hela tiden måste kontrollera allting. 
 
Summan för bygget blev ca 1 800 000 kr + moms. (inklusive allt)
 
 
 

Kommentarer

  • Sandra säger:

    Inte så lite avis ;-) Ser på utsidan ut som att det borde vara härligt ljus och rymd inne i ridhuset, jättekul :-)

    Svar: Ja ljust och faktiskt värmer solen igenom så det är riktigt skönt fast det är -10 grader ute.
    Stuteri Light

    2016-01-06 | 08:27:13
    Bloggadress: http://www.dakar.blogg.se

Kommentera inlägget här: