Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

fredag 14 mars

Kategori:

Fredag är ju min lediga dag från datajobbet och en dag i månaden har jag inga träningar heller och det gjorde att jag hann göra en hel del hemma, först äta frukost och sen släppa ut hästarna och fixa stallet, mocka fylla hönäten, ge stona kraftfoder.
Idag hann jag lägga lite extra tid på Briona som hade gjort en lerinpackning och fick en rejäl omgång med plastporsten och tvättade benen på henne, Fia räckte att jag borstade och kratsade hovarna på hennes strålröta har läkt ut helt.
 
Nora fick också en omgång med borsten och tvättade ben.
 
Jag skulle ju dessutom skicka in träckprov till http://maskkontroll.se/, så Briona, Fia och Nora fick vackert stå inne tills de hade skitit, nu är det skickat och hoppas att det inte är någon mask.
 
 
Igår var equiterapeft Daniel Kleen hos oss för att gå igenom Andromeda, hon har ju länge varit lite hård i kroppen, vi har tagit muskelprover på henne och de visade lite förhöjda värden men sen dess har hon känts bättre och bättre, Daniel tyckte att de två sista ländkotorna var lite skeva och bäckenet var snett, hon fick akupunktur mm och skulle ta det lugnt några dagar, men det var inget alarmerande, hon var i övrigt mjuk och smidig i kroppen.
 
 
 
Övervakningskameran är installerad i fölboxen, det är ju dock fortfarande 1,5 månad innan första fölningen, men skönt att få igång den.
 
Vilja gick super idag, hon har tagit det lugnt några dagar vi har promenerat och ridit ut men idag red vi på banan och jag testade galoppprogrammet i Int 1b och det gick helt utan fel. Skritt, fatta vänster galopp, snett igenom byten i vartannat, saxen på medellinjen, korta diagonaler med helpiruetter och sen 7 byten i varje på diagonalen och diagonal med ökad galopp. Sen jobbade vi lite med traven, kadensen och övergångar mellan passage och piaff. mycket att träna på, men det är kul, min härliga häst.
 
Jag rider ju Credo också nu och jobbade honom också på banan idag han är fin speciellt i galoppen, bakdelsvändningarna börjar också funka riktigt bra, de har varit svåra för honom. Men i traven är han lite jobbig och biter tag i högersida på bettet och håller fast det och vill inte riktigt släppa igenom, på slutet var han dock väldigt fin.
 
Ida red Sandro på banan idag samtidigt som jag red Credo, Sandro är så duktig travar och galopperar på spåret och har full fokus på sin ryttare och står helt still vid upp och avsittning är så imponerad. Hon har ju bara ridit honom ca 10 gånger. Visst är han ganska lik sin mor Andromeda här ovan?
.
 
 
 
 
 
  

Kommentarer


Kommentera inlägget här: