Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

April och våren har kommit för fullt

Kategori:

Det är strålande påskväder och det börjar knoppa rejält i trädgården.
 
I helgen var det tävlingar och jag dömde, tävlade och bisatt till Barbro Andreasson. Eftersom jag har påbörjat min MSV B domarutbildning så ska jag försöka bisitta och skuggdöma så mycket jag hinner i år.
 
Jag dömde MSV C:2 och det var högt tempo på dömningen och många programpunkter. Men det är ett kul program att döma för det händer mycket.
 
Credo fick gå en LA:3 som första ekipage ut och han skötte sig som vanligt bra, men hade några missar sneda halter och ryggninge ö.t och fick ganska låga poäng, lite trist. Bara att bita ihop och rida ännu bättre nästa gång.
 
 
 
 
 
Vilja

Tränade för Anki igår i hennes ridhus, stundvis är Vilja så fin, men så ibland fixar jag inte att hålla henne framför skänkeln och hon börjar hänga i handen istället, Det mesta funkar bra nu, piruetter och saxen går riktigt bra, men bytesserierna funkar ibland, måste vara mycket mer nogrann att ha henne rak, men det är så svårt för baken åker åt vänster mer och mer för varje byte.
 
Idag har hon fått sulor fram och är nyskodd, känder lite tassig i steget idag, men hoppas att det ska ha ordnat sig innan tävlingen i Grums på måndag. Idag när Kenth hjälpte mig med linjerna funkade det riktigt bra, det ska flyta på utan hack mellantrav, passage, piaff ca 8 steg och sen passage, samlad trav och sluta, samlad trav,passage, oiaff och sen passage igen, det är inte lätt.... och framför skänkeln, stilla med händerna och inte störa rytmen... huwa.(ett bra norrländskt ord)
 
Sen ridit Credo, med kandar, idag kändes han lite trött, men mjuk och fin och enkla bytena börjar funka riktigt bra. I skolorna har han mycket lätt att böja sig men det svåra är att hålla flytet och inte få några hack.
 
Kenth har gått över stona i lösdriften och tvättat dem och så har han hunnit med Flash light också, de tycker det är skönt, men Briona kastar sig ner i leran så fort hon kommer ut igen, hon måste älska att vara skitig.
 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: