Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Tävling i Falkenberg med Vilja

Kategori:

Sista meetinget för iår är gjort och det gick väl sådär. Vi var på Falkenbergsortens fina anläggning och det var en bra anordnad tävling, Jag skulle starta kl 20.15 på lördag som sista ryttare så vi åkte inte hemifrån förrän efter lunch på lördag och Vilja är verkligen en pärla att ha med sig numera, lugn och fin, Hon äter och dricker och sover och verkar tycka om tävlingslivet och resandet påverkar henne inte alls.
 
Iaf när jag värmde upp på lördagen hade jag sårt att få henne fin, hon sköt ut vänsterbogen och jag fick henne aldrig riktigt rak, när jag skulle in på banan kändes det hyfsat.
 
Men vad händer, när vi rider runt banan så lägger hon tungan över bettet och lägger inte tillbaka den som tur var var Kenth med in för han skulle filma och får stoppa in handen i munnen och lägga rätt den och snabbt spänna kedjan igen och det var lite bökigt. Sen blev jag stressad och red alldeles för fort och glömde helt bort halvhaltern, men faktisk hade jag inga direkta missar men fick att hon inte var bärig så det blev bara ca 59 %, i St George.
 
På söndagen skulle vi in i en Intermediare 1 och jag hade letat håltång och kortat upp bridongen ett hål men vad för hon direkt när jag tog första galoppen på framridningen lägger hon över tungan igen... Då drog jag upp stången också ett hål och då funkade det, funderar på att grejorna är så fuktiga så kanske lädret har töjt sig.
 
Men vad gör jag, rider fel väg... vänder till höger efter halten istället för vänster typiskt, jag kan ju programmet.
 
Men lyckades släppa det ohc gjorde många halvhalter och inga direkta missar, hon är väldigt lydig, men behöver bära sig mer  på bakbenen, i traven kändes det att hon blev lite låg  men i galoppen hade jag en riktigt bra känsla.
Det som ställde till det är poängen där nere som jag får lågt på.
 
Nu ska Vilja iaf få sina tänder kollade, hade planerat att göra det efter den här tävlingen och så ska jag låna en sprengerstång med böj på för nu har jag en helt rak. Och så börjar vinterträningen nu, hon ska få ledigt några veckor över jul men i övrigt ska vi jobba hela vintern.
,

Kommentarer


Kommentera inlägget här: