Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Tandläkare till Vilja

Kategori:

Så äntligen fick jag fixat tänderna som jag har dragit mig lite för, i tisdags var veterinären här och jag fick en Sedelinspruta att ge i munnen, Vilja fick den en timme före tandläkaren skulle komma, Jennie kom vid kvart i sju och var en lugn fin tjej som men lugna händer fick på grimma med en ställning som höll upp munnen på Vilja.
 
Hon håller till på den här gården i Rotviksbro om ni vill kontakta henne, http://www.rotviksgard.n.nu/hasttandvard
 
Vilja var väldigt lugn lite groggy av medlet, men hon hade fina vassa tuggytor och inga hakar men vassa utsidor på tänderna som hade gjort rispor i tandköttet (läkta), Jennie filade till utsidorna så att de inte skulle skada henne på tandköttet, dessutom var hon lite sliten på en tand fram på vänster sida och det är förmodligen där hon tuggar lite frenetiskt ibland på bettet, kanske bettet kommer åt där, vi får se imorgon om jag känner någon skillnad. På träningen sist var Vilja bedrövlig med tungan, alla rörelser gör hon bra men när jag ska rida rakt fram så grejar hon väldigt mycket med tungan. Jag ska sätta på en rak stång igen men ska köpa en kortare.
 
Jennie kollade också om unghästarna hade vargtänder och det hade de allihop Lensky, Palatino och Sandro hade 2 var som vi ska ta bort vid tillfälle.
 
Sen passade jag faktiskt på att klippa henne också medan medlet verkade, det brukar ju inte gå annars, fick vara väldigt snabb och på slutet blev hon sådär känslig i huden igen, då rycker hon till med benen högt upp med både fram och bak om jag kommer åt något känsligt ställe där muskler och nerver ligger ytligt, kan vara var som helst och då får man passa sig för benen. Bogen är faktiskt värst. Men nu är hon klippt och det är tur att hon har en bra färg som inte syns på om det blir lite ojämnt.
 
Hann jobba Credo en stund också, han har vilat några dagar, det har regnat massor och Sofia har varit sjuk och jag har inte hunnit. Men det skadade honom nog inte med lite vila, han kändes lugn och fin idag och travade med stora steg och inte så spänd och höga knälyft, tänkte rida igenom något lätt program men fastnade på halterna, han ville inte stå still utan blev lite stressad, får nog träna dem en hel del, det brukar ju vara lätt att lära dem bara man övar på dem.
 
Igår kväll var det direkt från jobbet till Munkedal och ha träningar, det var givande och vi jobbar för tillfället mycket med takt och steglängd och försöka få hästarna lite snabbare, påverka takten hos hästen är nyttigt men svårt,
lättare att ändra steglängden och bibehålla takten är att ändra takten och bibehålla steglängden
 
Fundera på det ni :)
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: