Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Lördag 3 November

Kategori:

och jag är trött på allt regnande, dräneringen tar undan ganska bra i nya hagen och grushagarna, bara vi passar pumpen vareviga dag.
 
Lösdriften är riktigt hemskt blöt de som grävde dräneringen var ut och kollade i veckan, jag tycker att det fungerar sådar och det har kostat väldigt mycket pengar 166 000 kr för grushagarna och parkering och då har vi fått gratis grus. Så nu har vi grävt ner ca 300 000 kr i marken sen vi flyttade hit, och ändå skulle det behövas mer.
 
Kenth körde 36 kärror skit från lösdriften, hästarna står bara uppe på gruset och äter och skiter tror jag. Skulle behöva aktiveras, men de har väl inte heller någon lust att gå ut i regnet, alla 6 står inne i hallen på natten. Fia har lite strålröta igen på en hov, nu får hon stå inne i natt och torka upp så ska jag fixa henne imorgon med bomull med lotagen på i strålen funkar bra.
 
Palatino har också varit inne en sväng idag och blivit ompysslad av Kenth, den snygga svarta 1-åringen, som är så himla snäll och trevlig, Pandora hann som tur var få två fina fölungar innan hon alldeles för tidigt dog i januari.
 
 
Jag har haft träningar hela dagen först i Lysekil och sen i Tanumsede, det var skönt att vara inomhus för det har regnat kopiöst mycket idag.
 
När jag kom hem red jag först Credo och han fick jobba ganska mycket med galoppen, bärighet och lite samling, och fattningar från skritt, sen jobbade vi också med ryggningarna som han tycker är så svårt. Credo går nästan varje dag nu, i torsdags åkte vi till ridhuset med Vilja och Credo och Sofia jobbade honom och jag Vilja, gick superfint och han är så stadig och fin och lite på tårna.
Igår red Sofia ut en lugn tur med honom. Här en en bild som är tagen för ett tag sen på mig och Credo. Ska försöka få Sofia att vara med, men hon står helst bakom kameran.
 
 
Vilja fick i regnet idag jobba i en låg rund form och mycket med vänsterbogen som faller in i vänster varv och ut i höger varv, blev riktigt bar på slutet. Vi har provat två olika Sprenger kandarstänger.
 
Först den här som har bågen framåt,så här beskrivs det...
 
• Passar till häster som inte vill ta stöd på bettet.
• Anatomiskt utformad mundel som ligger perfekt i hästens mun.
• Avsmalnad tungfrihet med vinkling gör bettet effektivt och skonsamt.
• Skonsamt bett som har kontakt med hela munytan, vilket ger ett jämnt tryck på tungan vilket optimerar tuggaktiviteten.
• Hästens vilja att ta tungan över bettet försvinner så gott som helt.
 
Lät perfekt,för våra problem i höst när Vilja har lagt tungan över bettet några gånger och släppt stödet desto oftare, men det tyckte inte Vilja...
Så provade ett sånt här istället, synd att jag inte hittade någon bild från sidan men tungbågen ligger bakåt iställer för frammåt som på det ovan. Det verkar hon tycka bättre om, skumt. Men vi ska kolla tänderna också på henne så får vi se om det är något problem där, tycker bara att det är lite otäckt att raspa med de stora rasparna på min lilla häst...Bihålorna ligger väldigt nära tänderna och det kan lätt påverka dessa.
Jag har väldigt tur som har fått chans att låna olika stänger av mina elever (tack snälla) för de kostar över 2000 kr, så man vill gärna vara säker.
 
Vi har fått en ny häst i stallet Liibert kom idag och ska stå uppstallad och på träning här. Vi hälsar honom välkommen till oss. Ska ta några foto imorgon när han kommer ut i hagen, om det inte regnar

Kommentarer


Kommentera inlägget här: