Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

10 maj

Kategori:

Har varit dålig på att blogga, men har varit sjuk.

I helgen var det tävlingar i Lysekil och på lördagen coachade jag de som tränar för mig, det var riktigt roligt att göra det var faktist ca 10 starter. De var duktiga och det några riktigt bra resultat, Johanna Larsson med Rioja plev placerad i LB:2, grattis, och Alina blev placerad i LA:3, grattis, och Irene Karlsson som red programträningen hos oss vann LA:3, grattis. Och andra fina prestationer även om det inte blev placering.

En sån där liten fadäs som inte var så kul var att mitt headset gick in på tävlingens så mina kommentarer kom som ett skrål i alla högtalare på anläggningen under ca 1/2 minut... inte kul, speciellt inte för henne som var inne på banan, hon undrade vad domaren sa och domaren undrade nog vem som talade i micken.... Felet var nog att jag hade slagit av mottagarheadsetet och ridskolan hade sitt trådlösa igång för prisutdelningarna. Så min sändare sökte nog en mottagare. Stackaren på banan fick rida om.

På söndagen dömde jag ponny, bohuscupen. Många fina ponnier och duktiga tjejer, Det som är viktigast för mig i en LC:1 är att hästarna börjar jobba i rätt form och att de kan böja sidorna på böjda spår och vara noga med vägarna och givetvis fatta rätt galopp.

Willbur tränas 5 dagar/vecka och börjar bli stark, men även lite loj och smårund, så nu för jag nog passa på honom lite, så han inte lägger på sig för mycket. Annars är han possitiv till allt jobb, men lite rädd för sakerna som ligger runt ridbanan, (vägrar att flytta på dem, de får vänja sig).

Credo är ju också rund om magen så två valacker behöver hållas kort, hmm, Anna har tipsat om Slowfeeding, får kanske hitta någon lösning. Credo ska snart börja sättas igång med skrittturer i skogen för att bygga upp kondition och styrka.

Kenth rider Fiona i alla gångarter och har börjat löshoppa henne, på söndagen var ägarna ute och kollade.

Vilja också förresten, 3 hästar som är lite väl runda... och resten för smala, hur gör man, några smarta tips och jag vill inte ha munkorg.

Kommentarer

  • Katarina säger:

    HAHA trådlöst i all ära :) kan tro att de blev alla lite förundrade vad som började prata :) men lite skoj :)



    Slowfeeding vadan är det ? måste jag kolla... ska bli spännande att se några bra tips för runda hästar ?

    2012-05-10 | 16:37:30
  • Katarina säger:

    Nu såg jag, det där hönätet. Det har ju jag köpt :) Men inte prövat på Lina ännu ....

    2012-05-10 | 16:42:05
  • Anna säger:

    Slowfeeding är för att hästen ska äta mer naturligt det vill säga lite hela tiden istället för mycket en kort stund (speciellt bra för de som blir för runda men bra för alla hästmagar :-) Extra bra om man ex har svårt att få till lunchfodring, det var så jag lärde mig om detta när jag och en kompis hade "eget" stall. Här finns info http://www.slowfeeding.com/startsv.html och här finns nät; http://www.caisasshop.se/hastsmamaskigahonatsmhn-c-61_58.html

    2012-05-10 | 20:27:59
  • Anna säger:

    Me again :-) Måste bara kommentera headset grejen, så himla komiskt (förut för stackarn på banan), satt här och småskrattade för mig själv, så toktigt!

    2012-05-10 | 20:30:57
    Bloggadress: http://annakronlid.blogspot.se
  • Tina säger:

    Skrattar också åt headset grejen hahah..som sagt..vad tänkte ryttaren?? och domaren?? hoppas det inte blev några sura miner bara utan att alla tog det som "shit happens" och att det gick bra för ryttaren när hon red om programmet

    2012-05-11 | 09:40:53

Kommentera inlägget här: