Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

TR mm

Kategori:

I helgen var det domarkurs och TR genomgång, det en hel del förändringar i Tävlingsreglementet, t.ex
  • Många bett är tillåtna, bett som är snällare för hästen, raka, tredelade, metall eller hårdplast kolla i TR
  • Man behöver inte ha sporrar längre upp t.o.m regional tävling
  • Det introduceras långsamt "överstrykning" i vissa program, och kommer i flera nästa år, i en överstrykning för man fram en eller båda händerna och hästen ska gå kvar i samma balans och inte slå sig fri.
  • Fler nosgrimmor är tillåtna
  • Det har kommit en uppklassningstabell igen för storhäst, det har inte funnits på några år.
  • Fler kval i de högre klasserna, på varje nivå från MSV A.

Fokus är givetvis att hästens bästa kommer i första hand alltid.

Så kolla i TR, finns säkert en del ändringar som kanske berör dig.

 

Idag var jag och hämtade min nya "Franska sadelgjord" den ska frilägga bröstmuskeln och göra det lättare för hästen att andas och vara väldigt confortabel för hästen, inte så billig men fick bra pris av Susanne på Sjöängen på Tjörn, där jag köpte sadeln. Provade den först på Vilja, som gick super och verkade tycka den var väldigt skön, tyckte faktiskt att hon blev lite luftigare i gångarterna.

Sen lånade jag Andromeda eftersom Kenth har träningar i Munkedal på onsdagar, så kan jag rida henne då om jag hinner. Jag har ju inte så mycket att jämföra med, men hon verkade också tycka att den var ok, gick väldigt bra i traven idag, men har inte ridit in mig riktigt på henne ännu så galoppen fick vänta tills nästa gång.

 

 

Kommentarer

  • Tina säger:

    Vad roligt med gjorden..jag sparar till en jag också:)

    2012-03-15 | 10:51:37
  • Marianne säger:

    Tack för tipset Tina, hade förmodligen aldrig kommit på det annars. :)

    2012-03-15 | 11:04:46
  • Tack Tina! 2500 kr fattigare, där rök vår utlandsresa. säger:

    2012-03-15 | 11:20:30
  • Marianne säger:

    Hade ju talat om att jag skulle köpa den, bara "glömt" säga vad den kostade... Men det verkar det vara värt.

    2012-03-15 | 12:32:28
  • Madeleine Börjeflo säger:

    Har haft min dressyrgjord snart i 1 år och är väldigt nöjd med den hade tur att hitta en beg. hoppgjord av samma märke också. En ren investering !

    2012-03-16 | 21:23:09
  • Bonita säger:

    Can't live whitout it ;-) Säger som Madde - gryyym investering! Både den långa och korta :-D

    2012-04-12 | 06:41:23

Kommentera inlägget här: