Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

2 Juli - Tävling Vilja

Kategori:

Seminstation:

Vissa dagar är värre än andra, i morse klev vi upp svintidigt igen för att åka till seminstationen med Fiona, hon hade inte släppt ägget men skulle förmodligen göra det under dagen, vi beställde semin till imorgon, men det är minimal chans den här gången också.

Det är problem med transporterna, vissa hingstägare skickar på lördagar och vissa inte och vi har tyvär råkat ut för att de inte skickar på lördagar, Tullstorp skickar bara på fredagar och den här gången var det nog det som ställde till det för oss, det blir för många dagar emellan. Vi fick lämna henne och så hem utan hästen och sikta in på att hämta på torsdag och hoppas på det bästa. Den andra hingsten vi har valt på Ekelunda skickar på lördagar, så det känns lite säkrare, men det vet vi förstås ingte förrän nästa vecka när Fia ska kollas igen.

Fortsatte med att lägga golvet i källaren men sen ringde telefonen från en gård i närheten och det var en skadad häst där och de undrade om jag inte kunde komma dit i väntan på veterinären,

Skadad häst:

Jag tog med en förbandspåse och åkte ner, det var redan tre personer där och hästen låg i hagen, det tog 1,5 timme för veterinären att ta sig dit, det var tydligen semestrar nu. Jag gjorde inte så mycket nytta med min förbandspåse, men kunde hjälpa till att ringa lite samtal tilll försäkringsbolag och försöka få tag på nödslakt som dock inte ville svara, och hjälpa till med att trösta hästen lite, och var hantlangare till veterinären men det största jobbet gjorde hästägaren som satt vid sin hästs huvud och pratade med och höll hästen kvar liggande och som hela tiden behöll sitt lugn, en eloge till henne.

Hästen var illa däran och hade brutit skankbenet bak och det var tyvärr inget att göra, utan den fick avlivas. Väldigt tråkigt, det en gammal häst men väldigt fräsh och pigg för sin ålder, men det är fruktansvärt ändå.

Tävling Vilja

Därefter hem och tvätta häst och fläta för jag skulle ju tävla, det hade ju spöregnat i Lilla Edet också så när jag hade ridit fram som vanligt i ridhuset och Vilja kändes riktigt fin, så kom vi ner på banan som var väldigt lerig och tung, på mitten gick den nästan i en dm av lera och det var nog väldigt tungt, dessutom var jag trött i benen innan jag skulle in på banan, men trots det drev jag allt jag orkade, så föll Vilja hela tiden fram i handen och hela travprogrammet utan ökningarna kändes katastrof, och skritten var ojämn och skrittpiruetterna fick jag nog bara 4:or på och det hänger ju ihop med att jag inte får henne på bakbenen. Sen i galoppen kändes det lite bättre och slutorna pch piruetterna blev ganska bra, fick något fel i bytena också.

Konstigt var dock att trots att jag tyckte att jag fick bära henne runt programmet så flög hon iväg i ökningarna. Det kändes som jag gjorde en dålig ritt, men jag fick faktiskt 62,2 % så får nog vara nöjd idag.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: