Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Tisdag 7 Feb

Kategori:

Idag när vi kom ut i stallet så var det dyblött och stod vatten och sprutade i Magenos box, inte kul. Mageno var genomblöt men alla hästarna tog det ganska lugnt. så det var bara att försöka få upp avloppen och släppa ut hästarna och börja sopa vatten och tömma de tre blötaste boxarna. Ringde sen rörmockaren och de kom redan kl 7.00, så det var himla bra. Slangen hade frusit sönder på flera ställen så det tog nästan hela fm, men nu har vi satt in avstängning till Divas box och flyttat in henne i stallet, får se om vi kan hålla det tinat nu.

Sen in och jobba hela fm och på em hade jag tagit ledigt för att hinna träna för Anki med Vilja och Diezel.

Vilja är ju härlig, enda gången hon kan driva mig till vansinne är när jag ska göra iordning henne, hon är såå stressad, krafsar så man tror att hon ska göra hål på golvet och skiter så jag får mocka hela tiden.
Men i ridningen är hon underbar, tänk att jag under 5 års tid alltid har undrat hur länge det alltid ska gå bättre och bättre för varje träning... härlig känsla. Vi jobbade mycket med galoppslutorna idag, hon har bra lyft i galoppen nu, men jag får alltid börja med att rakrikta i högergaloppen. Bra med speglarna. Men när hon väl spårar in så funkar det mesta.

Helpiruetterna gick riktigt bra idag och bytesserierna, men där har hon räknat ut att jag ska göra 4:or, 3:or och sist 2:or och nu skulle jag göra 3:or 2 ggr, då blev det kaos...

Två ettor funkar men idag skulle vi lägga på en till och det är svårt att hinna med att svänga benen, vi lyckades 1 gång på slutet. Men nu ska vi ta det lite lugnt med de här för vi ska inte rida det programmet än.

Sen var det Diezels tur, spännande, den stora vackra envisa damen men såå härlig att rida när hon går på och jobbar. Det var första gången för Anki, jag tränar ju henne annars men det var kul att checka av att vi var på rätt spår och få lite tips om hur vi går vidare.

Gammal bild på mig och Diezel från i somras.



Största problemet är när vi lägger in en skrittpaus för då tror hon alltid att det är slut och vill inte gå, så vi jobbade mycket med start och stopp och jag fick sitta djupt och luta mig lite bakåt för att få henne att trava. Fattningarna gick hyfsat och i galoppen kan hon ligga och rulla hur länge som helst i en låg form. Vi provade på lite skänkelvikningar också och det har hon lätt för. Det var en bra avstämning för det är så vi jobbar och fick lite tips med sitsen som var bra.

Efter det var det Kenth och Andromedas tur, det är väldigt basic än med trav och galoppfattningar, jobba mot stöd i yttertygeln och lite skänkelvikningar. Det släppte rejält i galoppen idag och den blev luftig och fin, annars är ju traven hennes bästa gångart, men nu kommer nog galoppen snart ikapp. Kul att se henne, hon rör sig stort med högt lyft i steget, det som jag och Vilja får jobba med, har hon gratis.





Kommentarer

  • Anna säger:

    Härligt att känna så med sin häst!

    Diezel är en riktigt flott häst!

    2012-02-08 | 18:27:06
    Bloggadress: http://annakronlid.blogspot.com/
  • Tina säger:

    Diezel?? Vad är det för en..henne har jag missat

    2012-02-09 | 22:03:38

Kommentera inlägget här: