Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Tisdag 3 april

Kategori:

Soligt men fortfarande svinkallt ute, hästarna har däremot läigt och skönt bakom stallet.

Tog semester halva dagen idag för att hinna rida två hästar för Anki Tifelt. Vilja var först ut och jag har haft lite problem med att hon inte har varit nöjd med bettet, så det var himla bra att jag fick en träning idag, för vi fick ändra det och höja stången ett hål och länga kedjan, sen gick hon som tåget, jättefin, taktmässig och luftig. Vi jobbade med st George rörelserna för vi ska starta den igen på måndag, jag jobbar för att få mina 62 % i en Nationell så att jag får starta Int 1.

Vi har lite problem med skrittpiruetterna men idag gick vi igenom i princip varje steg fram till vändningen och vändningen och fram till nästa, rider jag varje steg och inte hamnar utåt i sitsen så går get bra.

Sen var det Diezel, Svarta madamen, som har blivit så fin. Hon har helt släppt handbromsen och jobbar på fint framåt och blir väldigt fin när man gör halvhalterna, kommer upp fint fram då i traven. I galoppen har hon fortfarande huvudet väldigt lågt och däremellan sätter hon upp det och drar mig ur sadeln, men det blir bättre och bättre, ska försöka att få upp huvudet på henne och få henne att belasta bakbenen mer. Men visst blir hon fortfarande sur på mig i vissa lägen och smäller i väggen eller stannar, men oftast när hon tycker att jag klämmer för mycket med sporrrarna, och nu går det snabbt över.

Vi red lite öppna och mellantrav, superfin, sen fick vi lite tips hur vi skulle börja jobba med slutorna för hon vill inte gärna ta in baken, men ställde jag utåt och red skänkelvikning med huvudet mot väggen funkade det, så vi utgår från det. Hon här talang Diezel och nu när jag tränar henne 2 gånger i veckan går det mycket fortare framåt i utbildningen.

Kommentarer

  • Tina säger:

    Heja heja.. håller alla tummar på måndag!!!

    2012-04-04 | 21:51:38

Kommentera inlägget här: