Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

I Karlstad på tävling

Kategori:

Igår var det tävling igen Nationell Prix st George i Karlstad, det var Ryttarsällskapet Grums som hade tävlingen där. Anna Kronlid följde med och var coach och groom, tack för det.

Hur gör man med bil när det är snöglopp, jag tog iaf Subarun med dubbdäck och fyrhjulsdrift, man vet aldrig. Vi åkte mitt på dagen och det började med att jag blev försenad av färjan om var full och gick precis när jag kom, sen körde vi fel ett par gånger på vägen dit men kom iaf fram vid 15.15, så vi hann titta på några ekipage och kolla in banan.

Vilja stod blickstill i transporten, men blev lite rastlös när vi kom fram och var nog glad att få komma ut ut transporten, vädret var verkligen uruselt, svinkallt och bllötsnö framridningen utomhus, men dressyrfolk är härdade, idel glada miner och mycket folk på läktaren inne. Det var inte så många hästar på framridningen, men de flesta var på tårna, en var rädd för bilarna och for iväg och en hade ett genomskinligt plasttäcke på sig som fladdrade, men Vilja har blivit en trygg "gammal" häst och tittade inte på något.

En liten stund innan jag skulle in så checkade jag med Anna hur hon tyckte det såg ut, Annas kommentar som jag fick dra ur henne var... "hon ser lite oengagerad ut", precis det hade jag känt men det är en svår balansgång med henne, hur ska man snabbt få henne engagerad och inte bara lydig. Några ökade galopper hann jag med innan jag skulle in i collectingring och ta av mig alla varma kläder och ländtäcke och snabbt sätta på mig Frack och hatt.

Sen passage i collectingring och sen in på banan, då var hon med på noterna och jag red verkligen. Hon var lydig och fin, men fick att hon blev lite hastig i traven, men bättre det. Inga missar alls den här gången, härliga häst som är så fokuserad nu, behöver bara bli lite mer bärig och med flash.

Så vi fick våra kvalpoäng och hamnade på 10:e plats. 63,37%.
http://online.equipe.com/sv/class_sections/42259/results


Sen på vägen hem så körde vi fel, missade att svänga in på 45:an och fortsatte på E18, långt... fick sen ta 172:an ner och det blev säkert 10 mil extra i Dalslands mörka skogar. Dessutom hade elkabeln till transporten släpat i backen och flera ledare gått av så vi hade nästan inget ljus på transporten, inte kul. Varenda bil blinkade åt oss. En långtradare körde förbi och låg på tutan, himla klantigt, tur att inte Vilja brydde sig, men det irriterade mig.

Vi kom iaf hem vid 22.30 och fick hjälp att lasta ur bilen och transporten.

Anna hade filmkameran med sig och det ska bli så spännande att få se hur det såg ut :)

Kommentarer

  • Tina säger:

    Du e sååå j-a bra!!! Stort grattis och så otroligt väl unt!! KRAM på dig Marianne och stor klapp till fina hästen

    2012-04-10 | 22:11:47

Kommentera inlägget här: