Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Måndag

Kategori:

Idag känns det lite motigt, jag fick återigen fara in på Ikea och byta och handla nytt, men några saker saknas ben till barbordet och en skåpsdörr och de hinner inte komma innan snickaren ska vara klar i morgon, trist, men i övrigt är det så nära nu...

Kenth har ryggskott så vi får väl se hur han mår i morgon, idag var det inget vidare. Han brukar bli väldigt dålig och en gång fick ambulansen komma och hämta honom, men då låg han utomhus i regnväder.

Igår tog vi av Andromeda täcket för att det var så varmt och vi fick en smärre chock för hon såg inte alls dräktig ut längre alldeles platt, för en månad sen var hon bra mycket större. Nu började funderingarna hon har bara 3 månader kvar till fölning. Jag tog ett varv runt hagen och det fanns inget foster där som tur var, men i och för sig kunde ju något djur ha tagit det. Sen diskuterade jag med Carina i stallet och då hade hon med sin uppmärksamhet sett att det hade legat tussar med hösilage runt omkring och när jag tittade på Andromeda när hon åt så ramlade det ut bearbetat hösilage i klumpar.

Eftersom vi har fullt i stallet och Andromeda går på lösdriften så stallar vi in henne på dagen istället, hon tycker att det är skönt att stå inne och bryr sig inte om att hon är själv. Efter konsultation med veterinär idag så trodde han också att det var tandbytartid för henne och att fostret kanske hade ändrat läge. Men nu har vi köpt lusern och så ska hon få hö inne hela dagarna och kraftfoder förstås.

Fantasy hade rejält med mask, som tur var fjantade hon runt i stallet när hon skulle in och sket precis framför mig och då såg jag en lång vit mask ca 1,5 dm lång. Jag hade lite ivomec kvar hemma och hon fick för ca 100 kg och dagarna efter kom det ut ganska många långa maskar, nu efter en vecka ser skiten ren ut, men jag skulle gärna vilja maska en gång till, men nu för jag nog ringa efter maskmedel.

Red Klivija ute på skridskobanan (ridplanen) och det var inte så kul, kunde bara jobba henne i skritt och sakta trav och hon var egentligen för pigg för det. Provade min sadel på henne som är lite större och bredare annars samma märke som Klivijas egen. Största skillnaden var att jag satt bättre i den och kom åt henne bättre, men Klivija verkade varken bättre eller sämre med den.

Har iallafall löst tävlingslicens idag och planerar att åka på kvällstävling i Kungälv i februari redan då det går en MSV B:4, hmm, det är Scandinavium samtidigt och så får jag besök, kanske de vill följa med...

Imorgon ska jag ta kort på köket, då ska det vara klart

Kommentarer

  • A-C säger:

    Åååh va kul me tävling när vi kommer!!! Hoppas d e lungt me Andromeda. O att lilla fölisen kommer ut lagom te 3-års när vi är där:-)

    2011-02-01 | 10:42:55
  • Jennie säger:

    Du borde kunna ikea in och utantill nu Marianne!



    Hoppas allt bli bra med Andromeda! (och Kenth såklart)



    Kram

    2011-02-01 | 17:54:34
    Bloggadress: http://stallhallekila.blogg.se/
  • Jennie säger:

    Du borde kunna ikea in och utantill nu Marianne!



    Hoppas allt bli bra med Andromeda! (och Kenth såklart)



    Kram

    2011-02-01 | 17:54:35
    Bloggadress: http://stallhallekila.blogg.se/

Kommentera inlägget här: