Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Onsdag 20 oktober

Kategori:

Nu ska jag förska komma igång att blogga igen, vi har haft så mycket att göra de sista månaderna. Egentligen är det ju då vi ska blogga. Det som har hänt på gården är att jag har tränat Vilja varje dag och tränat Credo varannan dag. Credo går framåt med stormsteg och det är kul att rida en Lusitano, de är lite kortare och lättare att hålla ihop men vinglig framåt/bakåt istället, det blir lite på och av och man får jobba mycket med att få ett jämnt tempo.

Credo är en supersnäll häst som man inte får ta i för mycket med utan ha sytrådar i händerna och lugn röst, då gör han vad som helst för en. Jag ska rida honom 2 veckor till, sen ska hans ägare ha tillbaka honom, men då ska jag snart börja med Wilbur.

Kenth har jobbat med All Cash och Fabiola. Båda har fått skor fram nu. All Cash är en försynt snäll häst som man får vara mjuk med, han är bara 3 år precis som Credo, men bär sig otroligt bra, sitter ihop i alla gångarterna och skulle nog gå att ta ut på tävlingsbanan direkt efter nyår (måste ju vara 4 år för det), All Cash är till salu och det är en hel del som har hört av sig, men han verkar inte bli så stor tyvärr, men kommer nog att hoppa hus ändå för han är vig som en katt och tar inte ens i när vi sätter upp 1.35.

Sen har vi Fabiola, som har väldigt svårt att vara något annat än mamma än så länge, men vi försöker sätta igång henne ändå. Hon springer mest med huvudet mot stallet och man kan inte påverka henne så mycket än, det blir nog bättre när inte Fantasy står inne och skriker på henne.

I helgen hade vi besök av våra gamla kära vänner från Östersund, Magnussons och delar av Dalborgs, det var jättekul. Vi hann faktiskt umgås en hel del. Dessutom var Kenths mamma och några fler släktingar också hos oss ett par dagar,  det var riktigt roligt.

Vilja är riktigt fin nu, synd att tävlingssäsongen börjar gå mot slutet, hon har aldrig varit bättre än nu. Hon satsar som sjutton i ökningarna, Anki stod bara och skrattade åt henne idag när hon laddade på diagonalerna. Efter första mellangaloppen ska man ta upp, fortsätta genom hörnet i förvänd gal och sedan byte vid A. Jag tror vi hann med 5 byten innan A (det är ju inte så många meter), så där hade vi problem, men i övrigt gick det super. Nu gjorde jag det igen, tog misstagen först! Jag har ju jobbat med mental träning i flera veckor i bilen på vägen till och från jobbet. Har gått igenom flera CD böcker om det. Till helgen är det tävling igen och nu är jag laddad som attan.


Kommentarer

  • Nina säger:

    AHA mental träning! d ska jag prova oxå kanske.. tänka positivt måste jag öva på ...



    jag har börjat rida lina igen, hon är vinglig åt alla håll men det vet ju du :) borde lämna in henne på tillridning hos er, men ska prova lite till här hemma först :)

    2010-10-21 | 06:55:54

Kommentera inlägget här: