Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Söndag 5 april

Kategori:

Igår for jag och min granne Marianne iväg på domarkurs, jag och Vilja skulle visa rörelser ur Msv B:4. Det var 50 ! domare efter kortsidan, kommer nog aldrig att bli nervös över att rida för 1 domare igen vilken baggis!

Vilja var mjuk och fin och trots ny anläggning så var hon fullt fokuserad och inte ett dugg tittig. Tyvärr blev det lite förskjutet och jag hade tänkt rida fram max en halvtimme för att hon skulle vara fräsh men det blev en timme. Fast hon kändes inte så trött, men såg kanske så ut.

Detta fick jag iallafall visa:
  • Travökning och hon gjorde en kanonökning, men då han de inte se för jag var för nära den hästen som var inne samtidigt, så jag fick göra om och då fick jag henne inte riktigt rak, så det blev galoppinslag, typiskt.
  • öppna - halvvolt - sluta på medellinjen i vårt svåra varv, så hon blev för rak och lite vinglig.
  • Galopp på halvlinje och det gick riktigt bra, vi gjorde rena byten men inte så luftiga tror jag fick 6 på båda
  • Mellangalopp (hon gjorde nog sin hittills bästa mellangalopp) -samlad galopp - byte på kortsidan fick 7 -7- 7 på det, så det var kul, galoppen är ju hennes bästa gångart än så länge.
  • Avslutade sen med en skrittpiruett som blev kanon, släpper jag bara ut tyglarna en dm första steget i piruetten så blir det jättebra, det syns inte, fast jag tycker hon vänder med långa tyglar. fick 7 på den.
Jag kunde tyvärr inte höra allt de sa fast jag försökte hålla mig i närheten. De tyckte dock att hon behövde bli ännu starkare för att komma upp i de riktigt höga betygen, än så länge syns det ju att hon är en unghäst. Det var en kul grej att komma iväg på iallafall, nyttig träning.

Sofia var i Strömstad och tävlade i den ena LC:1 fick hon 55 % bara 5:or och 6:or så det var hon nöjd med, tyckte att Diva skötte sig bra, men i andra klassen körde hon upp huvudet och gick över tygeln hela programmet så det var hon inte nöjd med. Sofia tog en massa kort som vi ska länka in från ridklubbens hemsida så fort de är uppladdade.

Idag måndag är det strålande vårväder ute och påsklov för barnen och Kenth så de får nog en riktigt härlig dag idag.

Kommentarer

  • Jennie Josefsson säger:

    Vad roligt för er!

    Gick det bra för laget?

    2009-04-06 | 10:02:04
  • Marianne säger:

    Hej, nu har jag lagt ut resultat på Lysekilsrf.se, ponnydressyr kom 6:a och hästhoppning kom 4:a.

    2009-04-06 | 12:43:44
    Bloggadress: http://lysekilsrf.se
  • A-C säger:

    Va kul att det finns ponnybarn intresserad av dressyr! Diva så ju fin ut hon! Bra gjort Sofia!

    2009-04-07 | 09:43:37

Kommentera inlägget här: