Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Clinic för Bo Jenå

Kategori:

Red två tränningar för Bo Jenå i torsdags och fredags, han hittade snabbt våra svagheter och jobbade med kvaliteten i gångarterna och mycket med piruettarbete, hur jag skulle jobba henne för att hon skulle sluta gunga och släppa upp baken, fick ställa henne utåt istället och stanna kvar i piruetten och så fort hon gjorde några bra steg så skritt.
 


Sen jobbade vi med att få henne lång och rund i långsam trav, inte lätt med min energiska häst, men det blev riktigt bra, han tyckte jag skulle lägga in det mitt under passet för att hon ska bli ännu mer loss i ryggen.

Sen jobbade vi med piaffen och han gick på henne lite med långspö och det tycker inte min dam om så hon gjorde några rejäla backutsparkar, men sen trampade hon på riktigt bra. Dag 2 funkade det mesta vi jobbade vidare med piruetterna och piaffen och sen gick vi igenom vad vi skulle göra på kvällen, sista frågan blev om jag ville göra några byten i varje på visningen, det testade vi inte.

På Clinicen så var det en 4-åring, en 5-åring och Vilja som nu är 10 år och vi skulle visa egentligen skillnaden mellan hästarna i utbildningsståndpunkt i alla rörelser upp till MSV, sen skulle de andra gå ut och publiken applåderade, spännande, Vilja for iväg lite grand, men höll sig hyfsat i skinnet, men hon var nog mest på tårna av hästarna.

Sen gick vi igenom så gott som samtliga rörelser upp till Grand Prix, Vilja gjorde inte ett enda fel hon var som en dröm att rida och ställde upp till 100 %, härliga häst. Vi gjorde alla serier från 4:or till 1:or. När vi skulle göra bytena i varje fick jag stoppa henne efter 5, hon hade lätt gjort fler. Sen visade vi Piaff och passage som visst måste bli mycket bättre men det är på god väg.

Det blev iaf 2 ganska ansträngande pass igår så idag fick hon vila, men jag red Credo en stund istället sen jag kommit hem från Tanum där jag hade träningar i em. Han jobbar på bra och är energisk vi jobbar mycket med skolorna i skritt och så galoppfattningarna från skritt, provade faktiskt på ett byte idag, det gick åt ena hållet, vill gärna börja leka med det på 5-åringarna.

Imorgon är det dömning i på Göteborgs Fältrittklubb. Kl 9 sharp.
 
Här är ännu en av Sofias fina bilder, kul med speglarna kan ju tro man är i spegelhallen på Liseberg :)
 

Kommentarer

  • Marianne Torstensson säger:

    Förutom att bildens komposition är jättebra och att motivet blev supercool i spegeln, så ser det ut att vara en toppenfin pålle också :-). Hälsn Marianne T

    Svar: Tack, kul att du har hittat in här, vi ses. :)
    Stuteri Light

    2012-09-30 | 21:00:03

Kommentera inlägget här: