Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Lördag den 21 maj

Kategori:

Vi hämtar oss långsamt och gläds åt våra fina fölungar i hagen, Kenth hämtade Diva och fölungen på Skara och vi begravde honom igår eftermiddag på en fin plats på våra sommarängar. ♥

Efter diverse tillstånd är väl bäst att säga för både kommun och länsstyrelsen måste ge sitt godkännande och någon ska komma ut och titta på platsen, men de var hjälpsamma och kom en timme efter jag hade ringt.

Senare på em åkte jag och hämtade vår nya pärla, Royal Faith, kul att komma in på hingsstationen och fråga vilken häst som var vår, "hon med den långa manen"! Fia verkar väldigt snäll och jag tog en sväng och visade henne gården och sen släpptes hon ut på lösdriften, valackerna jagade henne lite först, men sen sa hon ifrån och det var lite skrikande och sparkande med frambenen en stund och sen tog hon plats vid hösilaget och sen var det lugnt. Hon kommer gärna fram och pratar när man kommer till hagen. Hon är vårt nya avelsto, men ska även sättas igång lite lungt i sommar.

Nu är alla hästarna avmaskade mot blodmask och spolmask, och fölstona har släppts på bete, men istället får Credo gå in i box på bantning. 1 juni räknar vi med att ha de flesta hästarna ute på bete. Sommar hagen är fixad och det är klart att släppa upp.

Kommentarer

  • Tina säger:

    Skönt att se att allt rullar vidare trots allt mitt i ledsamheten. Hoppas Diva hämtar sig snabbt.

    2011-05-22 | 19:51:42
  • Anna säger:

    Härligt att ni kan glädja er åt de andra fölen!

    Har någon hört av sig och behöver Diva som amma?

    Spännande med Royal Faith!!

    2011-05-22 | 20:58:10
  • Joanna säger:

    Hej på er, äntligen har jag hittat igen er :)



    Ta väl hand om lilla Fia med hårdrocksmanen, hon är forstrad i Silvers hårda skola och vet hur man säger ifrån när grabbarna blir för jobbiga :-P Jag hoppas att ni får en riktigt fin fölunge, och att det går bra att sätta igång henne, jag håller tummar och tår och skickar en hälsning från Fias mamma med de länga öronen!



    //Joanna

    2011-05-23 | 11:54:48
  • Marianne säger:

    Kul, Joanna att du hittade hit, ska snart lägga ut bilder på Fia, men hårdrocksmanen är ett minne blott, här går vi hårt fram med trimkniven.

    2011-05-23 | 22:14:33
  • Joanna säger:

    Haha! Ja du den kommer jag inte att sakna, den var nog inte vare sig klippt eller trimmad sen vi donade inför Strömsholm, och det var ju ett tag sen ;) Ser fram emot bilder, och mer spännande läsning. Så himla tråkigt med fölungen eran, hoppas Diva repar sig!

    2011-05-24 | 12:50:03

Kommentera inlägget här: