Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Fredag

Kategori:

Idag har det varit fullt upp, jag steg upp kl 7.00 och mockade våra hästar, och lösdriften. 8.30 var jag klar och kunde börja med hästarna först på tur var Credo och han kom glatt och mötte mig inne i lösdriften. Idag hade jag som plan att försöka få lite jämnare tempo i traven och inte så hackigt. longerade först lätt inspänd och fick till ett bra tempo, sen satt jag upp och då travade han riktigt fint och relativt stadigt i form med lätt stöd. Kunde fatta galopp i båda varven och gallopera några varv.

Sen tömkörde jag Vilja och försökte få öppnorna att funka utan att hon trampar iväg frammåt istället, och sen trampade vi lite på tömmen. Lite lätt jobb ca 30 min idag men det är nyttigt att se vad hon gör med sina ben.

Sen var det dags att åka upp till Färgelanda och där hade jag 7 st elever, och av dem så red jag Freddis, som börjar bli riktigt samarbetsvillig men man får jobba på ganska bra i ca 30 min, men de sista 15 min var hon som smör och det var riktigt kul att rida henne, hon kan det mesta och är tävlad MSV, men har inte tyckt att det har varit kul längre.

Tömkörde också ett stort halvblod med härliga gångarter, en herre på över 170 cm och stark som en oxe. Han tycker om att bestämma och trycker in en i sargen om det inte passar, men på slutet var han riktigt fin.

När vi kom hem så blev det sladdning av ridplanen. Sen var klockan 20 och Erika hade fixat middag. Det är hektiskt att vara månskensbonde...13 timmars arbetsdag och 45 min rast.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: