Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Veckan som gått

Kategori:

I onsdags jobbade jag hemma och det blev en snabb mockning i stallet på förmiddagen och jag hann inte rida alls för jag hade så mycket att göra och lunchen blev framför datorn, men det är lugnt och skönt att sitta hemma i jämförelse med kontorslandskapet där det är ganska bullrig miljö. Sen lagade jag middag men hann inte äta för jag skulle vara i Munkedal kl 17och ha 10 st på programträning. Det var kul, några har jag sett på tävlingsbanorna och några var helt nya för mig, mest ponnyer men någon storhäst också, Det var kallt men jag hade bylsat på mig som om det var värsta vintern så jag frös inte, värre var det med de som skrev, de frös nog.
De red ca 15 min vardera och fick rida sitt program och sen tränade vi lite på det som behövdes.

Igår drog jag med mig hästen till Anki på morgonen och sen for jag på jobbet och slet ett antal timmar, har mycket att göra så det blev en kort lunch. 

Ankiträning
Sen var det ut till Anki och jag hade fått starta om min mobil på morgonen och av någon anledning så var den en kvart efter och Anki fick ropa på mig och undrade vad jag höll på med och om jag visste att min träning började om fem minuter, Ingen bra start, snabbuppvärmning och sen direkt på slutorna halvt igenom och vi som har tränat piruetter... Vilja gjorde piruetter och jag försökte fögäves få henne att göra sluta. pust och så Anki i örat som med hög röst gjorde klart för mig att jag skulle hålla reda på innerskänkeln, att Vilja tappade bjudningen och inte gjorde sluta ... men vi (jag och Vilja) gjorde ju inte ens samma rörelse. Oj oj oj. Och sen traven, Anki tjoade i mitt öra, för mesigt den ska vara stoor och utrycksfull...
Och jag som tyckte att den var så gungig och trevlig. Fick göra ökning på halvdiagonal och sen in i öppna utan att bromsa, prova det ni... och Vilja har rejäla ökningar nu för tiden. Inte lätt.

Ja, ja, det slutade iallafall med att Vilja var ganska flashig och vi gjorde bytesserier på både vart 4:e och vart 3:e alldeles falfritt, hon är duktig min lilla häst fast hon ofta förekommer mig.

Libert
Idag var jag först och red Libert, ska rida honom 3 dagar på raken nu, han börjar bli så fin att rida, äntligen har man sytrådar i händerna och han bär sig superfint i galoppen medan traven är lite vingligare. Men han är ju bara 5 år och 1.76 hög och snart LA-mässig. Imorgon hoppas vi att vi ska ta lite kort på honom. Susanne håller på och lasttränar så snart kanske vi kan få rida inomhus.

Vilja
Sen hem och rida Vilja i regnet. Jag jobbade mycket med innerskänkeln för att jag jag skulle ha koll på innersidan och hon inte skulle få kasta sig runt, det gick riktigt bra. Men traven var inte lika bra hon hängde i handen och det var ojämt på banan av allt regnande, och massor med pölar att klafsa igenom.

Renovering...
Vår snickare var hit och kollade på elen som ska bytas i nästa vecka och en ny ytterdörr i källaren ska vi nog sätta in också, det är lite specialmått på den så det är lite trixigt. Men nu är det full fart på renoveringen. Vi var iväg och kollade på golv till sovrummet, men det var slut på de som vi ville ha, Bauhaus skulle få in på tisdag, så vi får väl vänta tills dess, vi har några tapetvåder kvar att sätta också.

Sen svängde vi in till köksaffären i Lysekil och de skulle komma ut på fredag och måtta och rita ett förslag, det var helt kostnadsfritt och man fick göra som man ville sen, men de hade en hel del fina kök och några skåp med handgjort glas från lokala glasmästaren, som var såå fint.

Stallet
Dessutom har vi ju fått hjälp av Jeff i stallet, han har kopplat in en termostat på värmeslingan runt kranen och till varmvattenberedaren och till pumpen för cirkulationen på vattenet, hos oss ska det inte frysa något vatten i vinter. Sen hade han satt upp en nödutgångslampa ovanför ingången, det blev klatchigt och ger lite (grönt) nattljus i stallet.

Kommentarer

  • Nina säger:

    vi var och såg på en massa fina kök idag, vad har ni bestämt er för?



    vi ska byta kök, ... bara lite garaget o tak o lite annat först :)

    2010-11-13 | 21:43:55
  • Marianne säger:

    Vi har inte bestämt något alls, är bara i absolut första stadiet, det enda vi vet är att allt utom diskmaskinen ska ut och nytt ska in. Vi hoppas att experterna ska ge oss ett bra förslag.

    Taket blev ju fixat i somras, en tråkig men väldigt nyttig utgift.

    2010-11-13 | 23:38:54
  • A-C säger:

    Va roligt o läsa om er:-)

    2010-11-15 | 10:02:10

Kommentera inlägget här: