Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

16 Februari - Andromeda

Kategori:

Idag skulle vi till Dingle och vaccinera Andromeda, och vet ni, jag lastade på och av vår duktiga lilla unghäst.

Vi har slitit med lastträning i fyra dagar nu jag och Andromeda, skam den som ger sig. Vi började med att träna att få henne att reagera för spöt, använde det som en skänkel i sidan, obs baksidan av spöet,  då blev hon lite snabbare i benen. Sen fick jag faktiskt lite tips när jag kollade på ponnyakuten med barnen, Tobbe använde spöt som en pekpinne och det var riktigt bra jag kunde snabbt rätta in henne rak bara genom att peta på henne bak och så backade vi först ut genom en smal dörr med en tröskel, men så fort det funkade så började vi med transporten upp på lemmen en bit och ner igen, usch vad hon tyckte det var läskigt från början.

Men redan första dagen klev hon upp och bak, men vi gick inte ända in, igår så gick vi upp så vi var halvägs inne och med mellanväggen i så hon inte kunde springa ner mig.

Och idag när vi skulle iväg gick hon hela vägen in när jag höll spöet på baken på henne och sen backade hon ut ochså gick vi in igen och åkte iväg till Dingle, när vi kom hem backade hon ur, fast hon darrade på benen och gick på tå. Så nu känns det som problemet är löst och det gick riktigt bra. Jag är så stolt över henne.

Sen har vi börjat rida hemma istället, vi har skrittat och travat, efter sportlovet ska vi nog hänga på ut några korta svängar.

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Vad härligt det är när träning ger gott resultat!

    Hoppas allt är bra med er i kylan!

    2010-02-16 | 23:09:40
    Bloggadress: http://stallhallekila.blogg.se/

Kommentera inlägget här: