Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Fredag

Kategori:

Hektisk dag på fredagen, först gjorde vi klart stallet på morgonen och sen hade jag tid hos byggnadskontoret kl 8.30 för att få hjälp att bestämma placering av ridhuset.
 
Drömbilden hur det kommer att se ut är så här:
 
mötet gick bra och vi enades om att söka bygglov nedanför lösdriften.
 
Sen var det sadelprovning i Munkedal, provade Childericsadlar, Ellen som säljer dem kom dit och hjälpte mig och Johanna Andersson med utprovning mycket duktig och intresserad sadelutprovare Jag hade åkt dit i god tid för att rida ett pass på Vilja innan, det var ju bara det att det blev några timmars sadelprovning också så det blev ett rejält pass för Vilja. Men hittade i alla fall 2 modeller som passade Vilja och mig så nu är det bara frågan om jag ska sälja min Albion sadel och köpa en sån här i stället.
 
Under tiden hade vi haft hovslagare på Credo och Bellisimo, tur att hon klarar sig själv!

Hade även diskussioner med Jon som ska hjälpa oss med bygget och så lämnade vi iväg ridhusskisserna för att göra riktiga ritningar.
 
Sen var det 2 hästar kvar att rida och med både Credo och Bellisimo jobbar vi med byten nu, Sofia har jobbat med byten på Credo ett tag så de börjar sitta och åt höger går de riktigt bra men åt vänster blir det ibland korsgalopp, det går bäst att byta på rakt spår på långsidan.
 
Bellisimo förstod inte alls vad vi ville från början och gick så stadigt i sin förvända galopp, men sen tränade vi enkla byten på diagonalen några gånger och så bytte vi ut det sista enkla bytet mot ett byte i språnget, då funkade det plötsligt åt båda hållen. Med båda hästarna är fokus i galopparbetet byten nu men sen är vi noga med att avsluta med travarbete och göra sådant som de är bra på så att det inte bara blir svåra saker, viktigt att hästarna tycker att de är duktiga.
 
Jag är mycket noga med att berömma mycket och vila när de gör rätt och gör de fel är jag tyst och gör om, tycker att det funkar mycket bra. 
 
 
 

Kommentarer

  • Annica säger:

    Verkligen spännande med ridhuset! Ser fantastiskt ut!

    2014-09-29 | 11:30:30
  • Tina säger:

    Värsta lyxstuteriet blir det ju med ridhuset!!

    2014-09-29 | 18:06:04

Kommentera inlägget här: