Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Dressyrpoolen i Råbäck

Kategori:

Fyra träningar på Lysekils RF på morgonen och sen packa och fara till Råbäck på Dressyrpoolen träning, men kul och inspirerande ekipage. Carina och Marias hästar älskar verkligen att komma in i Ridhuset och går mycket bättre än hemma. 
 
Vilja
I helgen var det dags för första träningen för i år i dressyrpoolen i vackra Råbäcks ridhus. Jenny hade bullat upp med hembakt och hade gjort en mycket god lasagne åt mig och Kenth eftersom det bara var vi som skulle stanna över.
 
På lördagen jobbade vi mycket med bytena och galopp kvaliteten, jag har ju haft problem med att hon svajar åt vänster med både bogen och bakbenen (hur nu det går till) men jag har känt det tydligast i höger varv, men det var ännu värre i vänster där hon kom med bakdelen innanför genom hela hörnet i vänster galopp när jag ska in på diagonalen och jag får henne aldrig riktigt rak, då jobbade vi med att komma in i förvänd galopp istället och så fick jag ut baken. och så fick jag jobba med att hon inte skulle få dra mig ur sadeln i galoppen. 
 
Därefter var det piaff och fram i trav med kadens och bogarna upp, Vilja vill ju gärna svänga frambenen istället för att lyfta i bogarna, men på den här bilden syns det att vi verkligen fick resultat
 
På söndagen jobbade vi vidare med samma saker, bytena och piaffen och fick lite bra tips om att efter passagen ner i skritt två steg och sen piaff och gå framåt i piaffen, i de nya Int programmen som har kommit i år får man gå så långt som 6 meter framåt i piaffen och sen snabbt fram i trav och inte passage, då fick jag kadensen och bogarna upp, fräck känsla men väldigt jobbigt.
 
Sen var vi hemma mitt på dagen och Sofia hade fixat det mesta i stallet. Skönt.
 
Kenth red Andromeda med kandaret och hon funkar faktiskt mycket bra på det. Börjar hänga ihop i galoppen och har inga problem att samla sig när man får ihop henne, traven rör hon sig fantastiskt bra i men behöver kunna böja sig mer i bålen.
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: