Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Vardagsträningen

Kategori:

Vilja är igång igen, det är lite problem med sadel och så väntar jag på en ny bridong som jag har beställt.

Igår red jag med en Passier på henne och det funkade riktigt bra, men hon har blivit ganska tjock under de 3 veckors vila som hon fick och känns lite knackig i traven, men fin i galoppen. Än så länge jobbar vi bara med formen och att få henne bra i munnen och jämn kontakt.
 
 
Så massor med övergångar tempoväxlingar och bara koncentrera sig på rytmen, Piaffen är väl den rörelse som vi tränar dagligen för att hon ska bli stark och så övergångar piaff passage. Det kan jag ju träna ute också nu för tiden när hon är lite lugnare.
 
Planen är att nästa tävling blir i Billdal den 5 okt. 
 
Don Bellisimo

Planen med Bellis är att han ska gå MSV C i september så igår red jag igenom de rörelser som ingår där och fick fundera på vart jag behöver stärka honom. Skolorna gick ganska hyfsat, men han hade svårare att bära sig i vänster öppna och balanserade upp sig genom att kliva ett steg frammåt. Så halvhalter varje steg. Enkla bytena är han inte heller riktigt stark i en, men han fattar väldigt lätt galopp så det är samlingen innan avsaktningen som vi behöver jobba med. Förvända galoppen är lätt för honom han är stark och bärig där.
 
Credo

Sofia ska tävla på torsdag igen i Kungälv, men hon jobbar mest med galoppbyten nu, går bra åt höger men är svårare åt vänster. Målet med Credo är att när bytena funkar så ska han starta MSV B:2. 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: