Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Alltid benskydd

Kategori:

Vilja är en supersnäll häst, men när jag ska rida henne på dagtid när de andra hästarna fortfarande är ute, så är hon såå stressad, hon tycker att jag är sååå långsam. hon krafsar med framhovarna så jag håller på att bli tokig på henne. Oftast gör jag allting i lugn takt ändå och ignorerar henne, men är det fullt med folk i stallet så vill jag bara ut.
 
Och härom dagen var det så och jag gjorde snabbt i ordning henne och satte bara på skydd fram och sen ut, när vi skulle träna att trampa, sparkar hon och fastnar på nedersta staketet det gick blixtsnabbt och hon drog åt sig benet igen och fortsatte jobba. Men hon hade tyvärr rivit upp sig på insidan av benet som tur var ytligt men en lång reva och givetvis var hon rejält svullen dan efter trots min jodopax tvättning.
 
Men jag måste säga att jag fick mig en minnesbeta och ska aldrig mer slarva med benskydd, alltid skydd eller lindor både fram och bak.
 
 
Nu har det varit träning både fredag och idag och vi har haft lite problem i vinter med att hon släppt stödet i bettet, och att jag måste lära mig att få stödet längre fram och bara lätt, lätt stöd i handen och mycket drivning.
 
Idag var hon så fin, speciellt i traven och allt bara funkade hon travade på med sina stora jämna steg i jämn takt vad jag än gjorde. Och galoppen funkade också bra efter en stund tog hon fin kontakt och var framme med nosen.
 
Sofia och Credo red också lektion för Anki i fredags och det såg så fint ut, han var lite spänd från början och på tårna men sen lugnade han ner sig och blev lugn på steget och han är stadig i formen och de passar verkligen ihop, Nästa helg ska Sofia rida på domarkursen i Göteborg det blir nyttigt och en ganska lång resa för Credo och i slutet av mars blir det nog tävlingsdebut i Strömstad i slutet av mars.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: