Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Veckan som gått

Kategori:

 
I måndags var Jörgen på Active stable här och hjälpte oss lite vidare i funderingarna, nu har vi fått mer information om hur beståndsdelarna i ett active stable fungerar. Vi fick också lite tips på hur vi kunde tänka annorlunda vid ridhusbygget och ha lägre tak på stalldelen/lösdriften och andra användbara tips.
 
Marken måste hårdprepareras och så ha stationerna en bit i från varandra i en hårdgjord padock av större modell.
 
I en ligghall kan man istället för halm ha en gummimatta, det gör att det blir lätt att hålla rent. Sen kan man istället bygga toaletter åt hästarna ute med halm i, mycket smart eftersom de skiter så fort man lägger in halm. 
 
Höhäckarna som vi tittade på var tidsinställda så man ställde in hur mycket mattid hästarna skulle få för att t.e.x få i sig 11 kg hösilage. 
 
Jag tror mycket på en sån här lösning när man inte måste eller har tid och möjlighet att rida och sköta sin häst varje dag så aktiveras den ändå och mår bra.
 
Stona på lösdriften
 
Sen har vi lite mot vår planering börjat avvänja fölen, Fia var rejält halt igår, så hon fick gå in i box och jag har tvättat och smörjt mugg på henne, tror hon har vrickat sig. Då var det lika bra att Briona också fick gå in i box.
 
Flash Light får gå med Fiona ett tag till han är ju en månad yngre. Fiona har tagit på sig ansvaret om alla fölen.
 
Try Me vågar inte gå in i ligghallen när de andra är där så ikväll när bara Fiona och Fölen var där ledde jag in henne och gav dem hö inne, det blåser ju något förskråckligt, Try Me (Grållan) är gigantisk nu, han har gått upp massor sen hon kom till oss, men så ska ju hon ha föl först också men det är ju minst 4 månader kvar. Igår och förrgår hade jag iallafall in och rengjorde alla stona, spolade benen och borstade, fölen borstar jag ute i lösdriften ibland och de älskar det.
 
Så har jag pysslat lite med Nora också, en vänlig häst, hon går själv i hage nu, lugnast så, men hon får nog gå med hingstfölen sen.
 
På träningsfronten
 
Lite lugnare med ridningen för tillfället, mest för att hinna med lite annat. Men Credo red jag igår med Kandar igen och påbörjade lite bytesträning, planen är att han ska starta MSV C i början av 2014. Åt det ena hållet gjorde han helt ok byte, åt andra var svårare. Jag gjorde så att jag red på en stor 8-volt och bytte när jag hade förvänd galopp, då hade jag gott om tid på mig.
 
Vilja försöker jag tömköra lite mer för att träna Piaffen och få henne att tycka det är kul utan att peta på henne med något spö för det är hon inte så förtjust i.
 
Som tur är rider ju Sofia oftast Credo och så hjälper Linnea oss några gånger i veckan att rida Vilja och Credo och det är toppen.
 
I tisdags var det Kenth och Andromeda som red Anki-träning hon tyckte att A var fint musklad sedan sist och nu är hon ju på bantning så kanske hon börjar slimma till sig.

Kommentarer

  • Annica säger:

    Snarare fem månader :-) seminerad 7/6 och jag tror hon gick över sist. Efter tre hingtar håller jag tummarna för ett sto!

    2013-12-15 | 10:51:57
  • Annica säger:

    Active stable! Vilken superide! Blir mycket intressant att följa

    2013-12-15 | 11:01:48

Kommentera inlägget här: