Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Träning med Credo och kvällsträning i Munkedal

Kategori:

Idag tog jag Credo på Anki-träningen eftersom Vilja har haft en tuff helg. Credo var jätteduktig, jag lastade honom själv hemma och han står alldeles stilla i transporten, men är mer svettig av resan än av ridningen, det är nog lite inre stress tror jag för det syns inte på honom utan han svettas bara.
 
När vi kom fram till Monikas ridhus i Ljungskile tog jag ut honom direkt och ledde runt honom en stund, sen skrittade jag bara fram honom eftersom han inte brukar gå så långa pass. Han skötte sig super, vi travade först och gjorde lite volter och vi fick honom lite lugnare i traven, provade skänkelvikning och skolorna i trav och det har han så lätt för. Anki tyckte att han hade en 7-mässig skritt när han lugnade ner sig och tog ut steget.
 
Sen galopp och det var en bra avstämning vi jobbade precis som jag brukar göra hemma med öppna i galoppen för att rakrikta och så lite förvänd, han har väldigt luftig och fin galopp. Det känns väldigt okomplicerat att rida honom och han sitter ihop, men länga kan han inte, men så är det nog bara med den här rasen.
 
Sen lastade och hem och han var sjöblöt igen men gnäggade glatt åt kompisarna.
 
Idag har Sofia ridit honom, det är ju meningen att hon ska rida honom mest, men jag rider nog halvtid ungefär så att hon hinner med skolan också.
 
Ikväll har jag haft träningar i Munkedal, jag brukar oftast ha 5 stycken där för det är max vad man hinner på en kväll. Idag var det fyra st
Natalie har en 8:årig ungponny (har inte gjort något innan) och vi jobbar mest med framåtbjudning och böjningen i sidorna och så plötsligt gick hon i form idag, kul.
Eleonors stora häst var lite stökig i skritten i början och ville mest småstegra sig, men vi fortsatte med skritt halt och till slut gav han med sig och var mellan hjälperna och blev riktigt fin i traven idag, bärig och i balans.
Hanna som ska tävla LB i Uddevalla i helgen och vi jobbade med takt och form och så red programmet några gånger det börjar bli riktigt bra, lite förvänd galopp klarade de också av med glans.
Maria har också några tävlingar kvar i Msv C i höst och vi jobbade mycket med formen och lite långsamt tempo skolorna på olika linjer för det är en energisk dam som gärna ökar tempot och behöver få lite att tänka på, Stuff blev superfin i traven på slutet och fick till fina övergångar.
 
Fick låna ett gäng kandarstänger av Maria och jag är väldigt intresserad av den nya sprenger stången, så nu ska här provas, fick låna en annan variant av sprenger igår av Sofia också.
 
Alla unghästarna och Diva blev verkade idag, det var välbehövligt och de skötte sig bra, Viva var busigast, liten tuff fröken.
 
Imorgon är det dressyrträff i Torslanda för Distriktets dressyrgrupp som jag blev uttagen till i somras, det är Bo Jenå som kommer och ska berätta om OS. Ska bli intressant och kul att få se hur de som jag tävlar mot ser ut i civila kläder.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: