Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Lördag

Kategori:

Tidigt upp trots att Marie hade stallet i morse, men ändå skönt för jag kunde direkt ta in och sadla Credo, skulle träna honom 20 minuter innan jag skulle ha träning med Maria, så jag gjorde det medan hon värmde upp Stuff.
 
Ett pass med Credo ser vanligen ut ungefär så här:
Han är lättsam som vanligt, vi kör igenom samma rörelser, först skritt och lite öppna under värmningen, rund men inte låg i formen. Sen trav på böjda spår i lättridning, sen är det galopparbete som tar den största delen av passet. Fattningar från skritt, gör han jättefina nu och lyfter sig in i båda galopperna. Sen rakriktning och lite volter och över i lite förvänd galopp.Samma i båda varven och så korta samlingar på rakt och böjt spår i galoppen.
Sofia har tagit fotot
 
 
Efter det kör jag lite trav, skänkelvikningar och  lite öppna och övergångar förstås. Lägga ner och lite lättridning på slutet och sen avskrittning. Han blir aldrig speciellt trött av detta och det är jag inte heller ute efter utan han ska tycka att det är kul att jobba :)
 
Sen träning med Maria och Stuff går riktigt bra har blivit så mjuk och fin i formen Maria tränar för MSV klass och har startat Msv C några gånger.
 
Bild från i somras som Sofia tagit
 
 
 
Sen kom Alice J från Bokenäs med sin nya ponny en snäll och bussig ponny som var tävlad LA dressyr.
 
Och sen ett pass med Vilja
Här blir det lite mer samling och jobb av rörelserna, det är många rörelser att träna och jag får varje dag välja ut några som jag fokuserar på, jag jobbar mycket med att få henne lägre med huvudet och upp med ryggen under värmningen, men det är svårt hon vill gärna vara uppe och lite spänd i början, men det går bättre och bättre, idag värmde jag henne mycket med skolorna mest i galoppen, slutorna brukar göra henne mjuk och fin. Sen blev det fokus på piruetter, arbetspiruetter först för att få henne att bära sig på bakbenen och sätta sig och sen avsluta med linjerna i Int I, helpiruetterna och sen bytena, 3:or, 2:or och sen 1:or och nu har jag även börjat lägga dem på kort diagonal och idag funkade det bra, vi gjorde 7 st på diagonalen, kanon, duktiga Vilja, Avslutade med lite trav och hon hade fin scwung i traven och gjorde lite skolor på medellinjen och så tränade vi ökningar några steg fram och tillbaks mot passage och så fram igen, det är så svårt, hon försöker hela tiden sätta ner huvudet och dra iväg.
 
Här ligger det förresten lite klipp från Bo Jenå träningen som Jennie Josefsson filmade, tack snälla
 
På em var det dömning av ponnier i Munkedal dömde en LA:1 och det var många fina ritter. 20 ekipage så det var bra uppslutning.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: