Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Credo 5-årig Lusitanovalack

Kategori:

Credo som vi köpte i våras och har jobbat med sen dess, det var en utmaning först att få ordning på hans hovar som inte var jämna och ledde till en snedbelastning på hovarna som gick ända upp i bogen. Hovslagaren började med honom i somras, han studerade hans rörelsemönster och funderade verkligen på hur vi skulle lösa hans snedbelastning.
 
Han började med att lägga på honom sulor fram och lägga en högre sula på den lägre hoven samt verka ner den högre, Han jobbade med att få hovarna jämna suggesivt tog vi sedan bort sulan på den högre hoven och sen på den lägre och nu sista skoningen var hovarna helt jämna. Det som var mest slitsamt var att han tappade skorna varje dag, han trampade helt enkelt av dem genom att ställa sig på skon och lite klumpigt stå kvar. 
Vi letade reda på dem i hagen och jag slog på dem och det var verkligen varje dag i somras, och då var han så öm i hovarna att han inte kunde ridas alls utan sula. Nu har hovslagaren fått hovarna jämna och Sofia har ridit honom sen i somras mest ut i skogen, Sen några veckor tillbaka rider även jag honom och har blivit riktigt förtjust i honom, han gör allt för att göra mig till lags och lär sig jättesnabbt. 
Credo trampar inte längre av sig skorna, men har fortfarande bots fram så det skyddar lite iaf.
 
 
 
Och så till träningen, det är lite annorlunda mot Svenska varmblodet, genom att de är mycket kompaktare och har lättare för att samla sig,
Jag jobbade mycket första gångerna med skritt halt och han slingrade sig och småstegrade, men jag fortsatte och efter bara en liten stund så skrittade han och gjorde halt rakt fram mellan mina hjälper, då var det inga problem att börja trava lite lugnt, men har inte jobbat jättemycket i traven, utan mest skritt och galopp,
Galoppen insåg jag snabbt att jag behövde stärka massor och gick över till att träna fattningar från skritt och rakrikta när han svängde in baken, Så fort han var rak så kunde jag samla honom korta sträckor och rida mot öppna, Han var direkt stadig i formen.
 
Jag bytte också sadel och rider nu med min Albion på honom och det funkar super.
 
Rörelserna verkar han inte alls ha några problem med eftersom han är så känslig för skänkeln i skritten gör han både öppna och sluta och i traven fina skänkelvikningar och öppna, slutan förväxlar han med galoppfattning så den får vänta ett tag. Det som Credo tycker är både otäckt och svårt är ryggningen, så där är det till att backa några steg och berömma honom massor trots att han slår sig fri.
 
Idag gjorde vi förvänd galopp på kortsidorna och provade på några byten, han gjorde 3 st rena byten och sen var jag nöjd, han blev riktigt pigg och busig av bytena, kul, Glad häst :)
 
Sen behöver han givetvis stärka bakdelen massor och vi tränar bara korta 20 minuterspass med flera skrittpauser, men han har  så lätt för sig
 
Sofia har tagit bilden
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: