Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Söndag i Södertälje

Kategori:

Efter att ha sovit som en stock och en härlig frukost hos Kent och Maria så åkte vi iväg till Vilja på SRK, var där vid ca 7.30 och Vilja hade givetvis ruskat ur alla flätorna, men annars verkade hon nöjd och fjäskade direkt efter godis, hon älskar godisarna som jag köpte på Scandinavium. Vi var upp och tittade på de första ryttarna och såg då att det var några strykningar och jag hade fått en tidigare starttid.

Gick igenom programmet, borstade hästen och sen fixade jag håret och bytte om till den kalla fracken och stövlarna som hängde i transportens klädkammare, det var ca -5 grader i Södertälje. Sen var det dags att fixa klart hästen sadla och börja rida fram. Vilja kändes mjuk och fin nästan direkt under framjoggninngen i trav och galopp och sen en stunds skritt innan det samlande jobbet började.

Det funkar bra att börja med att rakrikta i högergaloppen och sen jobba med slutorna i galoppen, då blir hon mjuk och fin i sidorna, sen gå över till travjobbet och jobba med takten i traven innan jag gör något annat. När hon börjar kännas fin kör jag igenom de rörelser som ingår i programmet och inget annat. Och jag vill att allt ska funka, för blir det en miss i serien på framridningen och jag inte rättar det så inträffar detsamma på banan, det är det som blir rätt för Vilja.

Nog om det, när jag kom in på banan kändes hon jättefin, hon är väldigt lydig och kollar hela tiden med mig, hon är väldigt lydig och inte rädd för något längre utan fullt fokuserad, det blev inga större missar utan uppridningen på slutet då jag tydligen slappnade av och hon la halten 12 meter för tidigt och jag var tvungen att fatta galopp igen och rida fram till X, det förlorade jag lite onödigt mycket poäng på. Men det kommer film så ni får kolla själva, jag är supernöjd med ritterna och Vilja har skött sig super. Vi fick 61% i Prix st Georg på vår första Nationella start.

Tack snälla Tina som har filmat :)



Vilja fick vila några timmar i boxen hon såg trött ut och vi gick upp i serveringen och fikade en ljuvligt god morotskaka med Maria, Kenth, Kenth och Tina, som oxå hade kommit och tittat på oss idag.

Vi lastade och åkte hem exakt kl 12.00 och körningen hem gick bra men vi var lite trötta och fick rasta med jämna mellanrum, Vilja var lugn ända till vi kom till färjan då började hon skrapa. Vi var hemma 18:15 och Vilja fick gå ut i hagen en stund. 43 mil på ca 6 timmar.

Skönt att vara hemma, men det har varit en kul helg och resan gick väldigt bra.

Kommentarer

  • Tina säger:

    Ni är så supertjusiga och så superduktiga!! Värsta proffsen! Så häftigt att få se er på riktigt! Hade jag tänkt till så hade jag tagit med vår "finkamera" och tagit lite bra bilder..Ha det bra

    2012-03-04 | 21:29:20
  • Jennie säger:

    Hjälp vad stiliga ni är :)!!

    2012-03-05 | 17:43:22
    Bloggadress: http://stallhallekila.blogg.se/
  • Tina säger:

    Men f-n vad dåligt jag filmade hahahah...ser nu hur jag zoomar fram o tillbaka o vänder kameran snett...jösses..näe..bättre är ni värda!

    2012-03-05 | 22:43:55
  • Marianne säger:

    Det var väl jättebra filmat :)

    2012-03-06 | 06:44:08

Kommentera inlägget här: