Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Flying changes

Kategori:

Fick en nyckelring och en uppmuntran att lära mig "flying changes" dvs byten i varje av en elev, blev en knuff i baken.

När jag red för Anki i tisdags, var Vilja riktigt nervig och reagerade för minsta lilla som hände, men hon gick riktigt bra. Fick jobba med halvhalterna som vill bli för mycket stopp och passagetramp istället för att vara på väg framåt. Och som vanligt har vi lite och jobba med i slutorna där hon vill dyka och jag tappar böjningen, men piruetterna gick strålande och serierna likaså. Sen gick vi bara igenom hur jag ska börja träna byten i varje.

Skulle ligga på fyrkantsspåret för att inte få problem med de andra serierna och bara göra 2 st för att inte få svajiga byten, och igår när jag red själv på ridbanan i regn och vattenpölar så var hon så bärig i galoppen så jag provade en,två och så galoppera rakt fram och så en,två och galoppera vidare, hon fattade direkt och gjorde det gång på gång,  härlig känsla och vad jag älskar min häst.

Sen longerade jag Fakir som blev lite öm i framhovarna efter skoningen, men igår var han helt ren igen och jobbade på bra i växlingarna trav, galopp med lite inspänning. Ikväll ska jag rida honom igen.

Till helgen ska vi iväg och kolla på ett avelsto, ska bli spännande. Hon är klar att A-premieras och har fått fina föl D-day - Falleur, och skimmel och ett blup på 119 i dressyr.

Pandora har haft några jobbiga dagar nu och verkar ganska trött, nu vill hon hellre äta hö än hösilage och prinsessan får givetvis precis som hon vill och kunde hon prata hade vi gärna åkt långväga för att hämta precis den mat hon ville ha den dagen :) Vår kära lilla häst.

Kommentarer

  • Kenth säger:

    Andromeda och jag tränade också för Anki, hon gick väldigt bra!

    2012-01-19 | 20:36:00
  • Tina säger:

    Ni är så duktiga...här händer ingenting..hästen svullen i benet och varm...elände...men vad spännande med hästen ni ska titta på..undrar bara om det inte är dags för en valack istället? (you know)

    2012-01-19 | 22:36:43
  • A-C säger:

    Va roligt me byten i varje! Wow! Du får visa nästa månad:) Kent verkar få skaffa en egen blogg;) Men klart Andromeda kan. Hon har ju haft sina framben sen hon va liten:)

    2012-01-20 | 08:16:33
    Bloggadress: http://whinneyochwilbur.blogg.se/
  • Jennie säger:

    Ibland när jag vill känna mig peppad och inspirerad kollar jag på detta klipp Marianne:

    http://www.youtube.com/watch?v=iNzOqs4FwlM&list=UUfeD1xPh8jckn6mWYMeJSGQ&index=1&feature=plcp



    Blir så glad och får rysningar.

    Ni är så fina!

    2012-01-21 | 19:50:32
    Bloggadress: http://stallhallekila.blogg.se/

Kommentera inlägget här: