Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Tisdag 14 februari

Kategori:

Teorikväll: Det var en trevlig kväll igår och ett riktigt många som kom hit för att lyssna på dressyrens utbildningsskala och titta på Bo Tibblins dvd, hoppas att ni fick med er någon inspiration till kommande ridpass.
Jag fick kvar lite lappar om allas kortsiktiga och långsiktiga mål, det var en del överraskningar som fick mig att fundera i lite andra banor, en kul och en bra övning, det borde alla göra, skriva ner för sig själv och sin tränare  vad man har för mål och kanske drömmar.

Idag har jag jobbat hemma och eftersom vi har stegtävling på jobbet så var jag ute och gick en timme på lunchen och sen på kvällen tränade jag och Vilja för Anki. Det var rejält snöfall här idag och slaskigt på vägarna. Vilja är grymt taggad och såå jobbig innan jag kommer på ryggen, i transporten står hon hela tiden på 3 ben och väger, nu har jag ju kamera så äntligen kan jag kolla vad hon gör. Hon lyfter benen och kliar sig och väger fram och tillbaka, så hela bilen vajar. Men hur ska hon orka stå så här hela vägen till Södertälje om ett par veckor.

Iaf så var hon rejält pigg idag och då blir hon elastisk och energisk i gångarterna, Slutorna gick äntligen väldigt bra, men då fick vi jobba med rakriktningen i bytena istället hon svajar lite mycket och lägger sig mot vänster tygel och så håller jag för hårt i den. Fick istället jobba med höger skänkel ut mot vänster hand och mjukt lätta lite i den, då blev det bättre. Det här är mitt ständiga problem, tycker att hon skjuter ut vänsterbogen och stänger henne för mycket i den handen...

Snön rasade hela tiden ner från taket och Vilja for iväg och jag blev lite nervös, men nu för tiden kan jag nog vänja mig vid att det inte blir så mycket mer än att hon hoppar ett steg åt sidan och fortsätter sen, värre var det för några år sen när hon for iväg och inte slutade bocka förrän man låg på backen. Vi jobbade igenom alla Prix st George rörelserna, hon är mycket starkare än förra året och jag hoppas att jag klarar av att visa henne och inte mesar på som jag kan göra ganska ofta.

Jag red Andromeda i helgen, hon rör sig så mjukt men är lite unghästvinglig fortfarande, det är lite svårt att få hull på henne så vi behöver göra något med maten, hon tuggar fortfarande höet dåligt och det ligger tussas kvar, men i övrigt får hon nog ca 3 -4 kg blandat kraftfoder (havrekross, korn, linfrö, kraft och kli) + 2 skopor betfor.

Sen red Sofia också Andromeda på söndagen, det gick bra, Sofia har bra balans och är lugn och fin med henne.

Kommentarer

  • A-C säger:

    Ska bli så spännande att se både Vilja och Andromeda:)

    Längtar min mammasemester nu!

    2012-02-15 | 07:50:30
    Bloggadress: http://whinneyochwilbur.blogg.se/

Kommentera inlägget här: