Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Söndag 13 mars

Kategori:

Igår var det domarkurs i Skövde och jag utbildade mig till domare i dressyrryttartest, spännande bedömningsform som är hämtad från tyskland som länge har använt detta i sin utbildning av ryttare. Den fokuserar med på ryttarens sits och inverkan och mindre på hästens kvaliteer.

Idag har jag haft en skön dag hemma, det var lite vår i luften och varmt och skönt, isen på ridbanan är väldigt porös och jag dikade bort vatten och skruvade upp bokstäverna som hade ramlat ner och mockade undan fastfrusen skit.

Red Vilja hemma på fm och tränade mycket skritt, det är ju bedrövligt att man ska få 5:or på skritten som dessutom är dubbel poäng på, dvs lika viktigt som galopppiruetten och så glömmer man och träna det, måste snabbt kunna få henne att länga sig i ökad skritt och inte krypa ihop och höja halsen. Gick riktigt bra.

Kenth red Wilbur på ridbanan och det gick riktigt bra, longering först och sen ledde jag några varv och sen red han själv, i både trav och lite galopp idag, jobbade på riktigt bra framåt efter en stund.

Sofia hoppade Fabiola på klubben och det gick bra hon fick trava cavaletti och hoppa små hinder, Fabiola hade lite handbromsen i men det gick bättre och bättre. Tror Sofia tyckte det var kul att komma igång igen.

Jag red Wille i fredags och sen har Lotta ridit honom själv i helgen, han börjar få bra kondition och dressyrjobbas omväxlande med uteritter för att bygga upp styrkan hos honom.

Vad på Toric center och hade träningar på em, med Maria och Carina och så Diezel som jag tömkör och snart ska upp på ryggen på.

Kommentarer

  • A-C säger:

    Blir ju orolig Marianne! Det står december ist för mars. Kom ihåg och vila lite också. Stor kram

    2011-03-14 | 13:14:02
  • Marianne säger:

    Tror att jag får be dig korrekturläsa innan jag lägger ut, är lite för snabb ibland. Det är bara slarv, inte så trött, har sovit mig "otrött" i helgen.

    2011-03-14 | 14:07:58
  • A-C säger:

    Haha! Så länge det är bara slarv=) Jag känner bara igen mig lite, och det är trötthet=)

    2011-03-15 | 11:00:16

Kommentera inlägget här: