Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Söndag 30 januari

Kategori:

Igår hade vi Anki Tifelt i Lysekil och först ut var jag och Vilja. Vilja har blivit rundare och landat lite i vinter under sin långa vila, pga av sårskadan på bakbenet. Hon känns stark, men vi fick jobba mycket med spårningen i galoppen, höger bak var lite innanför igen, vi jobbade bra länge med det och jag fick flytta in henne med båda tyglarna annars blev hon bara som ett S i halsen och vi fick gå innanför spåret för vänsterbogen var svår att få på plats. Men när det fungerade i galoppen blev även skolorna i trav väldigt bra. Seriebytena var relativt bra, men det blev något räknefel varje gång, det var nog helt mitt fel, för jag velade lite över hur många byten jag skulle göra.

Målet är nu med Vilja att starta MSV A i Kungälv den 10 mars, så det är bara att träna för det, har planerat in 2 träningstillfällen till med Anki i februari. än så länge.

Sen red Kenth "Ville" som ska komma till oss i början på Februari. Ville har fin holländsk hoppstam men var inte så tokig dressyrmässigt, han har väldigt fin galopp och Kenth var väldigt nöjd med ritten, Ville skötte sig bra, tyvärr hade jag inte möjlighet att titta för jag åkte hem och hämtade nästa häst som var Klivija.

Anna hade fixat till Klivija så hon var så fin och vita fina skydd. Det blev ett bra pass, och vi fick jobba med precis de saker vi har haft problem med. Jag fick tips om hur jag skulle jobba med fattningarna där hon gärna slår i handbromsen och slår upp huvudet de första stegen, när man väl får henne att galoppera på har hon stor rund bärig galopp. I traven var hon stadig och jobbade på bra, även hon satte höger bakben innanför, precis som Vilja och jag fick jobba med att "putta" ut det hela tiden. På slutet jobbade vi även med lite skänkelvikning och hittade några bra linjer där jag kunde ha kvar henne i form och flytta det har varit svårt speciellt undan för höger skänkel.

Efter det var det Sandra och Dakar, medan vi åkte hem och bytte häst igen, Klivija hem och Fabiolas tur.

Sofia hade fixat till Fabiola hemma och hon var också fin i vita skydd och vojlock. Tur att vi har lättlastade hästar för det var högt tempo. Fabiola skulle vi egentligen ha filmat för vi satt bara och gapade på läktaren när Kenth red henne, hon gick absolut sin absolut bästa gång, vi har knappt galopperat henne för att fölet är precis avvant och vi har bara ridit henne ca 2 månader i halkan hemma. Det är Sofia som har ridit henne mest. Iallafall så galopperade Kenth henne varv på varv i form och bra påskjut i bakbenen, och i traven var hon stadig och tog stora steg var vändbar och verkade tycka att det var väldigt kul. Det var en riktig överraskning. Nästa gång är planen att Sofia ska rida.

Vi var ganska trötta efteråt och lagade en god middag med lövbiff och klyftpotatis och kladdkaka till efterrätt och lite vin och bänkade oss i soffan hela kvällen, det blev en mysig familjekväll.

I fredags kunde vi städa mellanvåningen från allt slipdamm och kunde äntligen flytta tillbaka matbordet till sin plats, härligt att sitta där och äta middag igen. Köket är i absoluta slutfasen och det är nog klart i mitten på veckan, och då kommer det kort på hur det ser ut.

Idag har vi en lite lugnare dag, några av hästarna ska skrittas ut och Fabiola ska löshoppa lite lugnt.

Kommentarer

  • Helena säger:

    Jättekul att det gick så bra med Fabiola! Ja, med de andra också så klart!!! Hoppas på att få se film snart!

    Samt naturligtvis att jag vill se köket - fotat från alla vinklar såklart!

    Må så gott!

    Helena

    2011-01-30 | 16:57:24

Kommentera inlägget här: