Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Tisdag 18 januari

Kategori:

I dag har jag jobbat hemma, det blir lite mer kvar av dagen då och jag kan åka och rida i ridhuset på lunchen och ändå ha jobbat klart till kl 17.

Idag for jag för första gången själv med Klivija, det gick bra, men det var lite kort med bara tygeln när jag skulle stänga bommen bakom henne, skulle behöva lära henne att gå på själv, men hon vill gärna ha mig framför.

Det var flera stycken i ridhuset så tyvärr kunde jag inte longera innan jag red, så Klivija var lite onödigt stökig med huvudet i början och speciellt i galoppen, men när hon väl slappnar av och hittar balansen blev hon jättefin. Idag ställde jag lite högre krav på henne när det gällde formen, jag ville att hon skulle komma in mer i ramen och inte få bli för lång och låg. Jag gav mig inte utan försökte hålla ihop henne och peta lite med spöet bakom sadeln så att hon skulle börja trava med bakbenen utan att dra sig lång först. Det funkade ganska bra. Det blev ganska mycket galopp men hon bromsade av och kändes lite trött eller handbromsen i och blev svettig fort, men jag fick gå på henne och så fick hon galoppera i friskt tempo runt fyrkantsspåret.

Vi började även att prova på lite skänkelvikning och undan för vänster är det lätt, men undan för höger tycker hon att det är väldigt svårt att kliva över och vill gärna stanna först, vi jobbade med det här på lång diagonal och sen lite på volten ut mot långsidan, det var lite lättare.

I Söndags löshoppade vi Klivija läs mer om det och kolla film på Annas blogg.

Igår red jag Vilja i ridhuset, hinner rida henne varannan dag och hon börjar få tillbaka sina fina gångarter och styrka. Försökte jobba henne lång och låg i lugnt tempo.  

Det är isgata överallt nu men förhoppningsvis ska det snart tina bort. Andromeda och Wilbur var svettiga under sina täcken så de fick gå utan täcke i solen idag, men nu var det ganska kallt igen.

Köket går framåt och nu ligger det ett riktigt fint golv och de flesta skåpen har kommit på plats.

Kommentarer

  • A-C säger:

    Jag hade 19 idag fast det är 18 och jag är hemskt ledsen men det är bara tisdag...

    2011-01-18 | 20:38:31
  • Marianne säger:

    Det är rättat nu, är helt dagavill. Tack AC.

    2011-01-19 | 10:47:12
    Bloggadress: http://lysegard.blogg.se/
  • A-C säger:

    Förlåt att jag gjorde din vecka längre...

    2011-01-19 | 11:22:45
  • Anna säger:

    Vilket nyttigt jobb du gjort med Klivija! Ser fram emot att komma och titta! Skulle vilja vara med vaaarje gång :-)!

    2011-01-21 | 12:33:26
    Bloggadress: http://annakronlid.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: