Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Vilken vecka, spöregn och snö

Kategori:

I måndags åkte Klivija hem till Anna igen efter två månader hos mig, det var lite sorgligt, men hon såg nöjd ut när hon fick rulla sig med ylletäcket i torven i sin box... Nu får ni följa henne på Annas blogg istället. Jag kommer dock att fortsätta träna Anna och Klivija varje vecka.

Det spöregnade när jag körde hem henne och jag var lite sjuk.. fick 39 graders feber senare på kvällen och jag har nog inte haft feber på åratal, men det blev sängen och hemma på tisdagen.

Har jobbat med Wilbur e. Biggles, flera dagar den här veckan idag med tömkörning, både jag och Kenth var med och först gick en vid huvudet och sen provade vi att lämna honom, då blev han var lite bångstyrig och skulle snurra in sig i tömmarna och ville inte gå framåt, men till slut förstod han vad han skulle göra och travade fint i form i snömodden. Han rör sig riktigt trevligt. Wilbur har haft sadel på sig och vi har longerat, men det har varit dåligt underlag så det är mest för att han ska hanteras så mycket som möjligt nu. Han bryr sig inte om att ha något på ryggen och är inte rädd för något, men väldigt bulig och biter i grimskaft och kan inte stå still på gången. Så det är mycket jobb med sådant nu i början, får han bara lite hyfs kommer det att bli bra. Han går villigt in i transporten och står ganska still, krafsar bara lite.

Skulle egentligen ha åkt till Anki och tränat idag, transporten var packad och skulle bara lasta Vilja och köra i morse, då är det 1 dm blötsnö och SMHI varnade för massor med snö, så det var bara att avboka alltihop och så satt jag hemma och jobbade istället. Gjorde dessutom en rejäl vurpa på gårdsplanen och kände mig allmänt mörbultad hela dagen.

Tömkörde Vilja på kvällen och försökte jobba lite med att få upp frambenen, när jag var på clinic med Kyra så visade hon en övning som man kan göra genom att peta med ett spö på frambenen och få dem att lyfta frambenet framåt och sen berömma, och genom det jobbet sen även kunna hjälpa till när man går framåt och få dem att lyfta högre på frambenen, lte förberedande jobb för Piaff och passage.


Kommentarer

  • Anna säger:

    Tur vi ska fortsätta träna för dig, annars hade vi nog längtat ihjäl oss :-)

    2011-02-10 | 22:24:15
    Bloggadress: http://annakronlid.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: