Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Träning för Anki Tifelt

Kategori:

Här kan ni titta på ett klipp från Ankiträningen på Klivija som jag har haft på utbildning i snart 2 månader, Klivija är en bestämd dam som man både behöver smeka medhårs med massor av beröm, hon älskar verkligen beröm och desutom vara väldigt bestämd annars tar hon helt ledarskapet.

Det största problemet som vi har jobbat med har varit att Klivija slår med huvudet, så rejält att hon själv tappar balansen. Hon ville inte gå in i transporten och hade väldigt bestämda åsikter om vilket håll hon skulle gå åt, ett starkt sto. Men nu tror jag att hon skulle följa med mig överallt,hon är härlig, med ett bra tryck i bakbenen och idag njöt jag när jag tömkörde henne på ridbanan och det kom en hagelskur men hon var helt fokuserad på jobbet och jag kunde gå bakom henne och hon travade sakta med takt och  balans. Galoppfattningarna är fortfarande inte helt stabila men bara några steg in i galoppen kommer hon i balans och eftergift. Det är en häst som man aldrig får bromsa sig ur problemen utan rida på framåt.

Jag har gjort en uppställningsplats i lösdriften för att det var lättsamt att slippa gå runt och in i stallet, igår band jag upp Wilbur där och borstade, och gav honom kraftfoder. Han tycker att det är väldigt kul att få gära något och så fort jag kommer i närheten kommer han och nästan frågar, är det min tur nu. Jag brukar börja att jobba på marken och Wilbur fick på sig en repgrimma och så tränade vi lydnad ute i halkan, han var väldigt uppmärksam på mig. Transporten stod lägligt till med nedfälld lucka, så vi gick in i den, han gick snällt in på högersidan och jag på vänster och stod och snusade där inne en stund, sen backade vi ut, gick en liten sväng och gick in igen, samma sak, han verkar possitiv och trevlig. På söndag ska vi till ridhuset och löshoppa kl 16, ska bli spännande att äntligen få se honom röra sig. Det kommer nog att bli löshoppning de flesta söndagar framöver och så planerar jag att tömköra honom så fort som möjligt för att se om hon accepterar det.

Vilja var överladdad i onsdags så till slut efter lite kast för diverse ljud så fick jag kliva av och longera henne. Samma tid varje år, hon är alltid extra svårriden i januari, februari varje år. Igår var hon svullen på insidan av ett framben så nu är hon lindad, kunde inte hitta några sår så jag hoppas att det bara är ett slag. För i övrigt har de nya filtskydden varit suveräna, Vilja står t.o.m still i transporten nu och det är säkert för att hon inte behöver vara rädd för att trampa sig.

Idag var jag i Färgelanda  och hade träning hela em och där verkar aldrig vintern ta slut det var vintervägar dit upp och hade kommit en decimeter snö däruppe. Det var en kul eftermiddag med fina hästar.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: