Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Vilja

Kategori:

I morse ringde Kenth mig i Jönköping där jag var och hälsade på en gammal vän. Jag skrek så jag väckte hela huset, när han sa att Vilja hade fått en Penicillin-chock alldeles nyss. Hon hade raglat runt och slagit i huvudet i väggen och anfallet hade tydligen hållit på i några minuter. Men som tur var gick det vägen och hon kvicknade till och innan jag fick reda på något så hade Kenth pratat med veterinären. Hon ska aldrig mer ha pencillin så man får hoppas att hon håller sig frisk nu, men det fanns visst annat att ge dem.

Usch det var otäckt, vi hade en god vän som misste sin häst i just det här.

Idag har jag varit i Linköping på Avelsvärderingskurs och vi fick också titta en stund på rådgivande bedömning av 2,5 åriga hingstar. En hingst efter Rambo (samma som Andromeda) kände jag till och vi var spekulanter för några år sen på en syster till den, men då blev det Vilja istället, den är efter Rambo - Nymphea och uppfödare Anita Rostner. Som har ett par avkommer som har gått kunnakannan.

Det var en bra kurs och vi fick information om hur man räknar blup och vad som är viktigt extriört på hästarna och proportionerna mellan olika kroppsdelar.

Sofia tog fina bilder i hagen idag.



Kommentarer

  • Lina - Mitt liv med hästarna säger:

    usch så otäckt!!!!

    2010-11-19 | 08:15:52
    Bloggadress: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
  • Jennie säger:

    Kenth berättade för mig när jag var och hälsade på, fy vad äckligt! Tur att allt gick bra i alla fall.

    Och hörde att du hade haft det trevlig på vidareutbildningen, kul!

    2010-11-20 | 16:11:39

Kommentera inlägget här: