Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Söndag kväll

Kategori:

I fredags blev Vilja skodd och Wilbur och Andromeda verkade, det var ju meningen att Fantasy, skulle verkas också men hovis var så snabb så vi hann inte med.

Vi har tapetserat i sovrummet i helgen, randiga tapeter och huset är inte rakt, men det blev snyggt ändå. Ljust och fräsht. Nu är det golv som ska väljas, kan man ha parkett i sovrummet? Jag skulle vilja ha heltäckningsmatta, vad skönt och mjukt det skulle vara att gå på när man kliver upp på morgonen, men får inget medhåll av maken.

Sen har jag ju ridit Vilja förstås och hon är så fin i galoppen nu. Kan samla hur mycket som helst och piruetterna funkar ibland, men ibland kastar hon sig bara runt och jag hinner inte fånga upp innerbogen. Det vi har svårast för just nu är ökade skritten, hon släpper stödet i munnen och grejar med betten hela tiden. Men det är väl bara att träna på. Två tävlingar kvar i November jag har anmält mig på en i Göteborg och en i Falkenberg.

Vi har jobbat med Fabiola och longering och Kenth red också ut en dag tillsammans med Cid och Dawanty. Fabiola har en stor mage kvar efter fölningen och hon behöver muskla sig överallt. Men funkar riktigt bra i longeringen nu. Jag har köpt nya inspänningstyglar från Hööks som är ledade med en rulle som gör att inte yttersidan låses lika mycket. Faktiskt himla bra.

Susanne med Libert har använt sådana inspänningstyglar i longeringen ett bra tag och han har blivit så fin att rida nu. Jag har nyss kommit hem efter att ha ridit honom, idag var han dock lite mer vinglig än vanligt och gick innanför med baken åt höger i högergaloppen, men i övrigt fick vi ordning på det mesta till slut och han gick riktigt bra. Vi tränar mycket övergångar och galoppfattningar och har börjat så smått med förvänd. Susanne har ont i ryggen och kan inte rida för tillfället, så nu rider bara jag honom ett par dagar i veckan och så longerar hon.

Nu bakas det chokladbollar och jag ska nog hoppa över det och hoppa i bingen nu, sov gott!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: