Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Tisdag 23 februari

Kategori:

Jag har kollat om vi ska installera en energikasett i öppna spisen, elräkningarna är horribelt höga 7000 kr i januari och då har vi jordvärme!

Snödjupet i Lysekil är rekord 81 cm, det ni mina jämtländska vänner!
http://www.smhi.se/klimatdata/storsta-snodjup-vintern-2009-10-1.9653


Igår jobbade jag hemma och kunde disponera min dag själv, så jag red på dagen och jobbade på fm och kväll.

Det var en strålande solig vinterdag, ca -8 grader kallt, riktigt härligt. Jag red Pandora i ridhuset och galopperade för första gången sen skadan ( fast Kenth har galopperat henne ute 1 gång). Ingen höjdare iallafall, hon kastar sig iväg och tar alldeles för "höga steg" med bakdelen 2 meter innanför framdelen, hon gör det så himla svårt för sig själv och för mig, fick nypa tag i manen för att se om jag kunde få någon balans, men det fick jag inte. Jag gick över till att träna fattningar istället, först undan för innerskänkel och sen 1 steg galopp, och massor med beröm och ner till skritt, upprepade det här ett antal gånger och hon satte sig faktiskt lite istället för att kasta sig iväg med bakdelen innanför. Så jag jobbar vidare så här. I traven är hon superfin, vi kan länga och korta, hon böjer sig fint i sidorna och är så härlig.

Sen red jag Vilja hemma i Susannes skottade ränna i paddocken, det var kul, Vilja var laddad och vi kunde jobba med passag och kort kort galopp. Hon börjar bli stark i samlingen, och lyfter bogarna högt nu, känns som jag börjar få upp henne rejält fram.

Hönorna börjar värpa riktigt bra trots kylan, det har ju en värmefläkt men vattnet fryser nästan direkt ändå. 10 ägg igår.

Familjen hade det kallt i Härjedalen igår -35 grader, brrr. Bättre här med all snön och hyfsad temperatur.




Kommentarer

  • A-C säger:

    Vi har köldrekord ist. Vill inte ha en massa snö men jag vet inte vad som är värst... Bort med vintern säger jag.

    2010-02-25 | 07:34:23
  • A-C säger:

    Glömde! Ha så kul i Gbg i helgen! Hoppas ni blir inspirerad!

    2010-02-25 | 07:39:15
  • Märit säger:

    Hej!

    Helena Jenssens mamma här.



    Vill bara tipsa om att sätta hönsens vatten under en värmelampa. De kallas grisalampa här i Skåne och jag tror att du förstår vad jag menar.

    Det finns glödlampor i olika styrka, så man behöver inte brassa på mera än, så vattnet håller sig tinat.

    Gissar att en fläkt drar mera energi.



    Lampan har klarat att hålla vattnet tinat här hos oss i alla fall.



    Hälsningar Märit

    2010-02-27 | 17:55:53
  • Marianne säger:

    Tack för tipset, det ska jag prova.

    2010-02-27 | 20:59:20

Kommentera inlägget här: