Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

5 februari

Kategori:

Fredag kväll, och nu är det soffan som gäller.

Igår red jag Vilja i vår oskottade paddock, hon var riktigt härlig, det blev luftig trav, men hon orkade inte riktigt galoppera. Sen var det Pandoras tur,  det blev mest skrittarbete, så fort jag började trava lättade hon bak eller fram, tror hon tyckte det var för jobbigt att lyfta på benen i snön, hon har ju lagt sig till med en ganska markbunden gångart under sin skada, och  den vill jag gärna ha bort. På slutet travade jag lite fram och tillbaka på vägen, det var ingen som helst problem.

Sist satte jag på Andromeda tömkörningsgjorden och tömkörningen har inte funkat alls på henne tidigare. men nu när jag för första gången var själv och fick koll på henne när hon snurrade runt som vanligt och kunde gå på henne med långpiskan så släppte det plötsligt och vi kunde knata iväg, runt i paddocken och en bit bort på vägen. skönt. Trodde faktiskt inte att hon skulle acceptera att jag gick bakom henne. Imorgon ska vi träna lastning med henne eller snarare avlastning, har ni någonsin hört talas om någon som tränar avlastning!!!

Det är inte så kul att vända Andromed i transporten för hon är väldigt otålig och ska runt snabbt. Tror jag ska prova Agnetas tips om att backa ut med tömkörning.

Tränade Vilja i ridhuset idag, gick sådär, har anmält till tävling den 18 februari. Det som var stort plus idag var att jag fick till flera riktigt bra travökningar.

Sen for jag till Färgelanda och hade träningar hela em. Det är som att fara genom ett vinterlandskap dit upp, de har riktigt mycket snö. De skottade av sitt ridhustak idag, det var ju en riktigt otäck olycka i Uddevalla med ett ridhustak som rasade in under pågående lektion.
www.gt.se/nyheter/1.1867353/taket-har-rasat-pa-ridskola-i-uddevalla




Kommentarer

  • Nina säger:

    jaadu, just urlastning är faktiskt Lina expert på :) mycket har vi problem med, men just urlastning klarar vi själva i en hejdundrande fart )



    Men fy va otäckt med ridhuset, va hemskt att det var folk o häst där inne! Skotta tak är ju något man hör talas om, det slipper jag iaf, allt rasar ner så man får skotta snödrivor istället.... men d gör jag så gärna.



    2010-02-06 | 10:10:06
  • Susan säger:

    Hej



    Jag har också tränat avlastning med en ponny. Använde mig också av att backa ut med tömkörning. Vi började med att ställa transporten i en backe så att lämmen inte lutade neråt. Det fungerade väldigt bra.

    2010-02-06 | 17:36:54

Kommentera inlägget här: