Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Lördag kväll

Kategori:

Kenth och Jim håller på att köra ut gödseln på åkern som vi ska plöja till våren, jag ringde runt förra veckan och frågade både länsstyrelsen och kommunen och vi fick lägga gödseln på en "stuka", men man fick inte sprida den i december. Bara man såg till att det inte var för nära något dike eller vattendrag.

Jag har ridit 2 st 5-åringar idag, faktiskt är det inte så himla stor skillnad på ridningen. Rida på i ganska friskt tempo och få dem att ta stöd på bettet.

Klivija tömkörde jag först och tömkörde jag först en liten stund och sen red jag. Travade på volten i båda varven och bara drev på henne med skänkel och säte fram till en mjuk, stilla hand och hon blev så rund och fin. Faktiskt gav hon även efter i vänstersidan och hon kändes riktigt rak. På slutet fick hon trava ett varv runt på fyrkantsspåret. Hon slog med huvudet ett par gånger i början och då försökte jag göra det lite obekvämt och höll emot och sen blev det inget mer sånt. Hon har en härlig trav.

Fabiola har ju också varit ganska sned och ville inte ge efter i vänstersidan och ta stöd i högen, idag kände jag inget alls av det utan hon travade på i fräsht tempo och jag tränade övergångar och faktiskt lite skänkelvikning också idag.

Det är så mycket snö på ridbanan och idag var det klabbsnö så galoppen stod vi helt över.

Sen bar vi in hinderstöd och bommar, vi fick gräva fram dem under all snö, men det var skönt att få bort dem, kanske vi kan få skottat ridbanan, skulle vara väldigt skönt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: