Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Klivija

Kategori:

Igår kom Klivija till stallet, jag ska jobba med henne under en månad, hennes ägarinna har nyss fått barn och har inte kommit igång med ridningen än. Klivija är född i jan 2005 och Lettiskt halvblod. Klivija verkar vara en bestämd dam, men får man henne på sin sida så tror jag att det blir bra. Hon rör sig lätt och taktmässigt i traven. Galoppen har jag inte sett än.

Idag jobbade jag henne först med repgrimma på ridbanan för att få henne fokuserad på mig, från början var det bara hästarna i hagen som var intressanta, men till slut började hon tugga och var helt fukuserad på var hon hade mig, tog nog bara 10 minuter, sen in och bytte till tömkörningsgjord och ut igen, vi hade delade meningar om vilket håll hon skulle gå åt, men till slut travade hon fint i form, jag var väldigt nöjd med dagens pass. 

Foto kommer...

Klivija går med killarna på lösdriften på dagarna och hon var tuff när hon kom in i hagen, men nu går hon undan för Wilbur, det är bra, men hon ska stå inne i stallet på nätterna.

Igår hade vi ut både veterinär och hovslagare. Andromeda röntades igen, men det går inte att säga att det är en fraktur, hon haltar inte lika mycket och reagerade inte för visitertången. Men vi beslutade ändå att det blev ett sjukbeslag (ringsko) få höger fram, och en vanlig på vänster (med sidokappor).

Vi fixade till i Celines box och fick upp ett av de nya gallren som jag hämtade i Göteborg det var svintungt och väggen var inte så stadig så vi fick staga upp det i taket, men det blev snyggt, skulle haft såna galler i hela stallet, satte upp lite krokar till hönät mm också. Skönt att ha fredagarna lediga.

Pandora skulle verkas, men det var inget alls att så på henne, hovslagaren sa att hon hade stengalla, och det var ganska rött i tån, vi provar att ha henne barfota en vända till, annars får vi slå på henne skor fram.

Diva fick skor och snösulor runt om.

På em idag hade jag träning med Johanna och Eddie, som verkligen börjar gå riktigt bra, han har äntligen hittat bjudningen och vi kan jobba med LA:rörelserna.

Sen ut i snöyran till Nöteborg där Carina red Patrol, han var på gosidan och gick super idag, gjorde galoppfattningarna från skritt och problemen med högergaloppen var helt borta idag, kul.

Sen pepparkaksbak och julmusik i köket, jag älskar att baka pepparkakor med mina tjejer och sjunga julsånger i köket. Det är julmys det.

Imorgon är det KM i dressyr i Färgelanda och jag ska dit och döma. Hoppas att vägarna är plogade för nu snöar det rejält.



Kommentarer


Kommentera inlägget här: