Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Klivija

Kategori:

Fortfarande kallt så det räcker, har varit och jobbat i Göteborg i mellandagarna, faktiskt ganska skönt när man slipper köerna och så har jag shoppat lite på mellandagsrean på lunchen, och städat bilen. Det är så billigt att ta en recond på bilen i Angered så det är inte ens värt att göra det själv och förresten skulle jag aldrig få den så ren som de får. 100 kr betalade jag för städning och matttvätt, inte illa 180 kr för recond och utv tvätt.

Men nu till Klivija, Anna (Klivijas ägare) och Madde (Klivijas medryttare) har varit här både måndag och tisdag och vi har varit i ridhuset, först har jag ridit ett ganska rejält pass och sen har Anna och Madde suttit upp och ridit på slutet. Klivija funkar väldigt bra, men idag var hon lite tjafsig från början och slog med huvudet och la över tungan när hon blev trött, då får man sakta av så lägger hon den rätt igen.

Igår smet hon när vi skulle byta mellan grimma och träns, det var inte kul och det tog en minst en kvart innan vi fick tag på henne igen, men då var hon uppvärmd och fin. Ytterdörren till ridhuset gick inte att stänga och bara sargdörren var stängd, den påhittiga damen, höll på att ta sig ut genom att snabbt sätta halsen emellan och stöta upp dörren, som tur var hann vi fram och stoppade henne. Jag har iaf lärt mig att ta grimman utanpå tränset i transporten så jag kan ta av den lätt.

Idag red Madde efter mig en stund på slutet och det gick väldigt bra när hon hittade rätt balans på Klivija så jobbade Klivija på i stadig form i traven.


Här är ett klipp som Anna filmade igår när jag red, det vi har haft problem med är att hon har varit väldigt ostadig i formen och slagit rejält med huvudet och inte velat arbeta på ridbanan överhuvudtaget, men hon blir stadigare varje gång jag rider och framför allt tycker hon att det är väldigt kul att jobba. Anna filmar massor, så nu har jag fått se mig själv rida mer än jag någonsin har gjort förut, får fortsätta att jobba med överdelen av kroppen, dvs. axlar och huvud. Ska nog sätta på min "perfect sit" båge igen. Men hon är inte så lätt att sitta på för hon rör sig mycket i ryggen.




Kommentarer

  • A-C säger:

    Jag tränsar alltid på o av i finkan så behöver man inte tjorva. Vet ju hur Whinney blir utan nåt på huvet:-)

    2010-12-29 | 12:00:21
  • Lina - Vinn ett John Whitaker-schabrak! säger:

    Kul med film! :)

    2010-12-29 | 19:29:00
    Bloggadress: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
  • Cissi säger:

    Roligt att se Klivija på rätt spår igen! Såg jättetrevligt ut:)

    2010-12-29 | 21:57:42
    Bloggadress: http://cissi-fjell.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: