Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Juldagen

Kategori:

Brrr. det är kallt här, -17 i morse och sen var det -15 hela dagen. Kenth tog morgonen och jag hade svårt att ta mig upp ur täckets värme.

Iallafall så for vi till ridhuset med Klivija kl 11.00 och jag lastade henne själv och gick bak och stängde bommen själv hon stod lugnt och fint i transporten och väntade.

Kenth var med men jag lastade ur själv och så fixade vi iordning henne, (hade 2 täcken på henne i transporten) sen red vi, hon var pigg och spänstig och jag travade ganska länge, hon ville gärna kolla vad det var för häst i spegeln och bromsade upp i nedre hörnen varje gång. Men hon följer bra och har en väldig ryggverksamhet. Vi  galopperade några varv i båda galopperna, det funkade också bra, hon jobbade på i sin stora luftiga galopp.

På slutet kunde jag faktiskt komma ner i sadeln men i.o.m att hon har så mycket rörelse i ryggen nu så är hon inte så lätt att sitta på. Men jag kunde jobba lite mer med rakriktningen när jag kom ner i sadeln och hon blev lite lugnare i traven. Speciellt i höger varv faller hon inåt med både bogen och baken och vi hamnar gärna innanför spåret. Jag tog ledande tygeltag med ytterhanden och då blev hon mycket rakare. Jobbade också som vanligt med övergångar mellan trav och skritt och viseversa.

Känner mig nöjd med dagens jobb, det blev nog ca 45 min.

Sen hem och bytte häst, det var Viljas tur och Kenth skulle rida henne, och invigde äntligen sin nya ridutrustning, Ridstövlar, hjälm och nya ridbyxor, snyggt! 

Vilja har inte tappat så mycket och har faktiskt lagt på sig en del och det skadar inte. Eftersom det var så kallt jobbade Kenth henne en stund men slutade innan hon blev svettig. Vi hade köpt nya höga transportskydd, men hon lyckades ändå få broddtramp på ena bak, men jag fattar inte vad hon gör för hon trampar runt och skrapar hysteriskt i transporten som vanligt. Skulle nog behöva transportskydd i läder, eller tjock filt och läder som vina första transportskydd som verkligen stod emot litegrand, någon som vet om det fortfarande finns någonstans.

Jag skulle ha träning med Sara och hennes unghäst. Saras häst var en trevlig individ med stora gångarter men vi behövde jobba honom mer fram till handen, för han kröp ihop och blev kort i halsen och släppte bettet. Men på slutet jobbade den på bra och med lätt fint stöd i handen.

Kommentarer

  • Agneta Söderberg säger:

    Jag tror att vi har två sådana i stallet. De ser mycket gamla och rejäla ut. Ska kolla att de verkar fungera- så kan jag skicka ner dem till er. Ett litet tack för att man kan läsa din inspirerande blogg. Kram!

    2010-12-28 | 22:54:36
  • Marianne säger:

    Vad snällt Agneta jag hade såna för en massa år sen, det skulle vara perfekt till bakbenen, hoppas allt är bra med dig. Kul att du läser min blogg fortfarande, kram till dig också.

    2010-12-28 | 23:13:59

Kommentera inlägget här: