Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

15 december

Kategori:

Nu är stall och lösdrift färdiga och slutrapporten för EU-stödet är inskickat. Idag var länsstyrelsen här och godkände stall, lösdrift och EU-stödet för stall och ridbana. Han mätte nogrant alla boxar och takhöjd och vi får ha normalstora hästar i stallet och vi har 8 boxar varav 3 fölboxar. Så nu har vi stallplatser för 8 hästar och 8 st lösdriftsplatser.

Ventilationen som är struligast att få funktionell, och som vi har lagt ner mycket jobb och pengar på, fick godkänt.

Tillluft och frånluft var tillräcklig överallt utom i sadelkammaren där vi får sätta in en ventil, och i ponnyfölboxen, där vi ändå ska byta dörr sen. Lösdriften tyckte han var väldigt funktionell och bra.

Skönt att det var avklarat, men de kommer ut en gång till i augusti nästa år när detta ska vara fixat.

Red Klivija på em, utan att tömköra först. Hon är lite stel från början, men när hon kommer loss i kroppen frustar hon och jobbar på i en fin form, vi travade ganska länge både på volt och på spåret, sen tränade vi övergångar och halter. I halterna vill hon inte stå still utan backar, snurrar, men på slutet blev det ganska bra, och övergångarna mellan skritt och trav gick riktigt bra på slutet. 

Igår när det var så kallt (-16) så lastade jag Klivija och for en sväng, det tog ca 15 min att få in henne i transporten och jag fick rikta in mig på att få henne att stå rak framför lemmen utan att vända sig om och ställa sig med sidan mot transporten, men när jag väl fick henne rak gick hon på.

Idag har Sofia fått sitt nya objektiv, så det kommer att bli ännu finare bilder.

Kommentarer

  • Nina säger:

    oh va spännande med ventilationen! har ni satt in fläkt!?

    vilken fläkt blev det? o utsug direkt upp genom tak o loft? eller blev det längs med några väggar?!



    vad är det för objektiv hon köpt? jag är i köpa tankar oxå ... men har inte bestämt mig ännu :)

    2010-12-15 | 20:57:25
  • Nina säger:

    oh va spännande med ventilationen! har ni satt in fläkt!?

    vilken fläkt blev det? o utsug direkt upp genom tak o loft? eller blev det längs med några väggar?!



    vad är det för objektiv hon köpt? jag är i köpa tankar oxå ... men har inte bestämt mig ännu :)

    2010-12-15 | 21:34:39
  • Marianne säger:

    Sofia köpte ett Nikon 50mm f/1.8D AF Standard Auto Focus, om jag förstått det hela rätt så gör det så att objektet får mer fokus och bakgrunder blir mer suddig?

    Vi beställde iallafall från Adorama i USA men det blev nog i slutändan inte billigare eftersom det tillkom tullavgifter och moms på över 400 kr! borde ju haft koll på det. Men det kom snabbt, vi beställde den 10 och hade det igår, 5 dgr. :)

    2010-12-16 | 09:31:44
    Bloggadress: http://lysegard.blogg.se/

Kommentera inlägget här: