Stuteri Light

En blogg om livet med hästarna, vardagsslitet, avel, tävlingar.

Joomla

Kategori:

Nu är Sofia skjutsad till tåget i Göteborg och jag är hemma igen.

Jag har just lagt ut Lysekils ryttarförenings nya hemsida idag www.lysekilsrf.se, surfa in på den, Jag kollade lite runt först för det viktigaste tyckte jag var att man snabbt och lätt skulle kunna lägga ut information på den. Valet föll på joomla (tack  Katarina för tipset)  Drupal och Joomla fungerar ungefär på samma sätt, men utan att titta närmare på Drupal så blev det joomla. Jag installerade lokalt först och provbyggde lite på hemsidan. Det finns många moduler att ladda ner gratis och jag har använt moduler för gästboken och kalendern. Sen hade faktiskt webhotellet stöd för Joomla så det var bara att klicka i en ruta och sen var det installerat, hur lätt som helst. Fast sen fick jag skriva in allt som jag hade gjort lokalt igen på webhotellet, för det är inga filer som man kan flytta in.

Det går snabbt och lätt att bygga sidorna, man använder en editor där man skriver in vanlig text och så genererar den html kod i bakgrunden, När man har jobbat med Teamsite som Ericsson hade så påminde det ganska mycket om det och hade tyvärr samma begränsade editor. Fonterna fungerar inte bra utan jag fick ändå gå in i htmlkoden, som då ligger som ett flöde utan radbrytning så det är inte kul. Man kan lägga in tabeller i editorn, men man kan inte ta bort dem. Så editorn ger jag minus.

Men gränssnittet för joomla är alldeles lysande lätt att jobba med, man lägger in sektioner under det kategorier utifrån detta bygger man sen menyer.

Dessutom finns det en mängd templates (mallar) att ladda hem gratis, så man kan snabbt förändra utseendet på hemsidan utan att ändra innehållet. Jag har använt en röd mall som kanske någon inte tycker passar, men jag ville att den skulle synas och vara lite "klatschig", Sofia har tillbringat många timmar i Gimp för att redigera anpassa mallen i huvudet, det är några av hästarna på ridklubben. Dessutom en massa andra kul funktioner, men det blev lite rörigt om man skulle använda alla, men tog iallafall röstningen, och slumpmässiga bilder som jag tyckte var kul funktioner, och sen kan man se hur många som är inne på sidan och det är också lite kul. Hoppas att det är lätt att hitta information, viktig info att hitta tycker jag är avgifter och hur man kommer i kontakt med klubben och hur man hittar dit, så det har jag lagt på en egen meny högst upp.

Nu ska vi köra lite utbildning och lägga in ett antal "redaktörer" som kan publisera artiktlar med information, så att informationen snabbt kommer ut.

Så för er som inte vet det så är systemering och programmering mitt jobb och just nu är det lite för lite av programmering så då får man hitta på lite egna projekt, för jag tycker att det här är kul.

Håll till godo och surfa in på http://www.lysekilsrf.se/ än så länge så skickas ni vidare från gamla hemsidan men jag jobbar på det.

Kommentera gärna, jag tyker att det är så kul när ni skriver.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: